2021-06-22 07:44Pressmeddelande

Jämtlands Skogs & Lantbruksmässa tillbaka med fysisk mässa hösten 2021

Preethi Huczkowski, mässgeneral på Jämtlands Skogs & Lantbruksmässa. Foto: Torsta AB Preethi Huczkowski, mässgeneral på Jämtlands Skogs & Lantbruksmässa. Foto: Torsta AB

Med flera nyheter och ett större mässområde kommer Jämtlands Skogs & Lantbruksmässa gå av stapeln på Torsta i Ås den 2 oktober 2021. En av nyheterna är att mässan utvecklas till att det också blir en familje- och upplevelsemässa.

År 2020 ställdes den fysiska mässan in på grund av pandemin och det gjordes en digital mässa, men nu är alltså den fysiska mässan tillbaka.

- Vi har tagit ett beslut att vi kommer köra en fysisk mässa, men vi håller oss självklart till restriktioner och följer utvecklingen kring pandemin, berättar mässgeneral Preethi Huczkowski.

Mässan kommer i år att utvecklas.

- Vi jobbar mycket för att utveckla Jämtlands Skogs & Lantbruksmässa till en upplevelsemässa för hela familjen. Vi ser att många barnfamiljer besöker oss vilket vi tycker är väldigt roligt och därför kommer vi satsa ännu mer på aktiviteter att prova på för barnen.

Mässan kommer även i år att ta in fler utställare. Bland annat blir det en större del inom jakt & fiske, hemvärnet kommer vara på plats och satsningen på lokal mat kommer bli ännu större.

- Detta betyder också att ytan kommer utökas och bli mycket större. Delvis för att vi vill utöka mässans storlek men framför allt för att vi vill att folk ska kunna hålla avstånd.

Torsta kommer under mässan att visa sina gymnasieutbildningarna och sin gårdsverksamhet.

- Det känns kul att vi äntligen kan jobba mot en fysisk mässa här på Torsta för vi tror det behövs. Vi vill skapa en samlingsplats för branscherna, dess yrken och ämnen som blivit ännu mer aktuella nu under pandemin. Folk har börjat röra sig mer i skog och mark och intresset för jordbruk, självhushållning, mat och matkultur har ökat. Då vill vi gärna vara med och visa och sprida kunskap kring detta, säger Preethi.

En nyhet som kan presenteras redan nu är att det kommer byggas upp en samisk del på mässområdet.

- Vi kommer att visa upp den samiska kulturen och där kan man också köpa samisk mat, både tillagad och för att ta med hem och tillaga själv.

Något som blivit mer populärt under pandemin är sällskapsdjur och det kommer också få en större satsning under mässan med bland annat uppvisning av hund.

- Just hund har vi märkt att intresset ökat rejält under pandemin så där hopas vi kunna ordna aktiviteter där mässbesökare får prova på med sin egna hund. Detta görs i samarbete JGY Torsta Naturbruksgymnasiums inriktning Djurvård.

Preethi har redan märkt av intresset med en fysisk mässa från utställare.

- Är man intresserad att ställa ut får man gärna kontakta mig Preethi som är mässgeneral och anställd på Torsta.

Preethi har längtat efter den här dagen.

- Äntligen får man träffa besökare igen och skapa en mässa som förhoppningsvis ger massor med glädje och kunskap, avsluter en leende Preethi Huczkowski med.

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.