2021-09-23 10:18Pressmeddelande

Jämtlands Skogs- och Lantbruksmässa

Preethi Huczkowski, mässgeneral på Jämtlands Skogs & Lantbruksmässa. Foto: Torsta AB Preethi Huczkowski, mässgeneral på Jämtlands Skogs & Lantbruksmässa. Foto: Torsta AB

Hallå där Preethi Huczkowski, mässgeneral för Jämtlands Skogs- och Lantbruksmässa. Den 29 september tas deltagartaken för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar bort och den 2 oktober äger mässan rum. Hur känns det här?

- Det känns fantastiskt, det gör att vi nu verkligen kan satsa fullt på en mässa dit vi hoppas på att locka massvis med människor!

Hur är mässan uppbyggd i år?

- Det är som när vi körde mässan 2019. Ett stort område med över 40 utställare och i år satsar vi verkligen på att det ska bli en mässa för hela familjen. Det kommer bli rundturer av Torstas egna djurhus där det finns exotiska djur som exempelvis ormar, sköldpaddor, fåglar och marsvin. Det blir även rundtur av ladugården, ponnyridning och gratis korvgrillning för barn. Emil Eklöf kommer även spela sånger för barnen vid korvgrillningen två gånger under dagen.

Är det några andra nyheter i år?

- Vi kommer bland annat ha en mässplats där vi presenterar samisk mat och kultur. Exempelvis kommer Ann Sparrock servera renköttssoppa, Jillie Ren och Vilt kommer sälja renköttsprodukter och det finns möjlighet att testa på lassokastning.

Hundar har fått ett uppsving sägs det under pandemin, kommer det finnas något för hundinstresserade på mässan?

- Absolut! Vi satsar mycket på hund-delen i år. Bland annat kommer det vara instruktioner kring HLR på hundar, Tasseborg kommer vara på plats med material till husdjur och vi kommer även ha uppvisning av apportering och visitation. Besökare får gärna ta med sina egna hundar till mässan.

Torsta Naturbruksgymnasium kommer också finns representerade på mässan, vad kommer de att erbjuda?

- Bland annat kommer skolans SYV finnas på plats och svara på frågor kring skolan och dess utbildningar och det kommer även vara rundvandringar i skolan.

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.