2021-02-02 05:00Pressmeddelande

Jämtlands gymnasium Torsta i Ås ökar stort i antalet sökande elever.

PRESSBILD.
Oscar Amrén, rektor på Jämtlands Gymnasium Torsta.
FOTO: Robert Henriksson / TorstaPRESSBILD. Oscar Amrén, rektor på Jämtlands Gymnasium Torsta. FOTO: Robert Henriksson / Torsta

Det är glada nyheter som nått Naturbruksprogrammet på Jämtlands gymnasium Torsta. Antalet elever som sökt har ökat med 35 procent från förra året och på lantbruksinriktningen har antalet ansökningar fördubblats.

Återigen väljer fler elever att söka till Jämtlands gymnasium Torsta. Med en ökning på hela 35 procent i antalet behöriga förstahandssökande är det glada miner på skolan.

-  Det här är bra nyheter för de gröna näringarna, säger Oscar Amrén, rektor på Jämtlands gymnasium Torsta.

Alla inriktningar har ökat men det som sticker ut är lantbruksinriktningen där ansökningarna har fördubblats. Förutom att det är dubbelt så många som sökte lantbruksinriktningen i första hand är det även en ökning på 250 procent som sökt utbildningen i andra hand.

- Det är fantastiskt hur utvecklingen har varit. Om vi tittar tillbaka så var det endast en sökande år 2014. Jag har inte varit med om så här många sökande under de tio åren jag varit här, säger Per-Erik Nemby, utbildningschef på Torsta.

Även djurinriktningen har ökat och fått 33 procent fler sökande.

- Vi har ett eget djurhus med exotiska djur och en egen hundhall, kanske är det dessa resurser som lockar elever, säger Oscar Amrén.

Även till profilen maskin på inriktningen skog har antalet ansökningar ökat med en tredjedel jämfört mot förra året.

- Även här lägger vi mycket resurser med moderna skotare och skördare som byts ut varje år för att eleverna ska lära sig den senaste tekniken och vara så anställningsbara som möjligt när de tar studenten, säger Oscar Amrén.

- Det är många av våra elever som får anställning direkt efter studenten, eventuellt har det ryktet gett fler elever också, säger Per-Erik Nemby.

Siffrorna som kommit nu visar enbart antalet sökande från Jämtlands län. Sökande från andra län kommer först om några veckor.

- Generellt går det att sammanfatta genom att säga att förra året visade cirka 100 stycken elever intresse för att gå på Jämtlands gymnasium Torsta genom att söka som första, andra eller tredje val. I år är den siffran 150 stycken elever, avslutar Oscar Amrén med.

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.