2023-10-20 04:00Pressmeddelande

Innovationstävlingen Food Hackathon söker deltagare för att minska matsvinn i länet.

Food Hackathon är en innovationstävling för att hitta idéer att minska matsvinn.

Tävlingen är öppen för alla och går ut på att komma ut med idéer för att minska matsvinn utifrån konkreta exempel från Jämtländska företag. Allt avslutas med en presentation för ett draknäste som avgör vilka som vinner tävlingen.

Idén till tävlingen kom till i ett led för att hjälpa jämtländska företag att minska sitt matsvinn berättar Ing-Marie Jirhed, ansvarig för tävlingen.

- Vi behöver få i gång cirkulariteten med restflöden, speciellt nu när det är tuffare tider rent ekonomiskt. Det är mycket pengar som slängs bort, säger Ing-Marie Jirhed.

Ing-Marie Jirhed, ansvarig för tävlingen.

Alla är välkomna att delta i tävlingen, som anordnas av Torsta. Nyfikna och kreativa som vill ta sig an den här utmaningen och samtidigt knyta kontakter.

- Vi söker människor i olika åldrar, från olika samhällsskikt och branscher, berättar Ing-Marie.

Tävlingen går till så att fyra företag från Jämtland presenterar deras utmaningar, exempelvis restflöden och spill som de har i verksamheten. De tävlande önskar då vilken utmaning de vill ta sig an och blir sedan uppdelade i lag. Alla lag har mentorer att rådfråga, det kan vara en kock, någon som kan företagande, en som kan mycket om restflöden eller affärsutveckling och så vidare.

Exempelvis kommer det vara ett lag som får komma fram med idéer  om vad man kan göra med resterna från vassle, djurblod och äppelskruttar, berättar Ing-Marie Jirhed.

Tävlingen är kostnadsfri, mat och fika ingår.

- De tävlande får också breddat nätverk och förhoppningsvis en rejäl kunskapshöjning inom företagande, entreprenörskap och matsvinn, säger Ing-Marie Jirhed.

Tävlingen är på Norra Station den 17 november klockan 17-21 och lördag den 18 november klockan 8.30 – 16. Föränmälan krävs.

Vill media komma under innovationstävling är de välkomna under delen draknästet som är från 14.30 – 16 på lördagen.

Presskontakt: Ing-Marie Jirhed. ing-marie@jirhed.se, 070-280 10 21

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.