2021-06-01 10:02Pressmeddelande

Här har nio av tolv elever fast anställning klar innan studenten.

Foto: Robert Henriksson / TorstsEskil Norberg, elev på JGY Torsta Naturbruksgymnasium har fått fast jobb innan studenten. Foto: Robert Henriksson / Torsts

På inriktningen Skog med yrkesutgång Skogsmaskin på JGY Torsta Naturbruksgymnasium har 75 procent av eleverna i årets avgångsklass klart med fast anställning redan innan studenten. Övriga 25 procent har jobb på gång.

Torbjörn Sperring är inriktningsansvarig på inriktningen Skog och lärare inom skogsmaskin på Torsta. Han berättar att det inte är ovanligt att eleverna från yrkesutgången Skogsmaskin har klart med jobb till studenten och i år är det alltså nio av tolv elever som har anställning klar, övriga tre har jobb på gång.

- Många av eleverna får anställning där de gjort sin APL, berättar Torbjörn.

APL står för arbetsplatsförlagt lärande och är det som förut kallades praktik. Eleverna på inriktningen skog med yrkesutgång skogsmaskin är ute på totalt 15 veckors APL, varav 11 av dessa veckor är på APL-platser för att köra skogsmaskin.

- Vi är väldigt tacksamma mot entreprenörerna som ställer upp med APL-platser. Vi ser hur eleverna utvecklas och att det också kanske blir en inkörsport för att blir anställd i det företaget, säger Torbjörn.

Torbjörn går i pension till hösten och har jobbat som lärare inom skogsmaskin i 30 år.

- Det är höga krav på maskinförare idag, de ska inte bara kunna sitta och köra skogsmaskin utan ta hänsyn till miljö och körskador. Naturhänsynen är en viktig bit, berättar Torbjörn.

En av de nio eleverna på yrkesutgången Skogsmaskin på Torsta som redan har klart med fast anställning innan studenten är Eskil Norberg. Han har fått jobb som skogsmaskinsförare hos SCA.

- Jag var på APL där i slutet av tvåan och fick efter det sommarjobb. När skolan satte igång fortsatte jag att jobba helger och efter ett tag kom frågan om jag ville bli anställd efter studenten så det var bara att skriva på, säger Eskil med ett leende.

Eskil berättar att det är en bra känsla att ha klart med jobb redan nu.

- Det är skönt, jag behöver inte oroa mig för vad som händer efter studenten.

Redan måndagen efter studenten börjar Eskil jobba. Att jobba med skogsmaskin är något som har funnits som mål länge.

- Jag bestämde mig redan när jag gick i årskurs sex. Jag fick intresset från min morfar som höll på med skogsmaskiner och jobbade i skogen.

Hur har dina tre år på gymnasiet varit?

- Det har varit väldigt roligt. Vännerna, lärarna som verkligen vill att man ska lära sig och att det är så nya maskiner vi får köra.

Nu närmar sig studenten och den fjärde juni går Eskil ut från Torsta.

- Det ska bli kul att börja jobba och tjäna pengar men samtidigt är det tråkigt att sluta gymnasiet för det har varit så roligt, avslutar Eskil med.

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.

Robert Henriksson
Fotograf & Kommunikatör