2022-03-09 05:00Pressmeddelande

Eleven Olle från Torsta får ta emot flagga som vajat på riksdagshuset.

Olle Holmström, elev vid JGY Torsta Naturbruksgymnasium.
Foto: Torsta ABOlle Holmström, elev vid JGY Torsta Naturbruksgymnasium. Foto: Torsta AB

Torstas rektor Oscar Amrén åker tillsammans med eleven Olle Holmström till Stockholm på torsdag den 10 mars för att vid en ceremoni ta emot en flagga som vajat över riksdagshuset en dag. De blir även bjudna på talmansfika och lunch tillsammans med talmannen för Sveriges riksdag, Andreas Norlén.

För ett år sedan ansökte JGY Torsta Naturbruksgymnasiums rektor Oscar Amrén till stiftelsen Sveriges nationaldag om att få en svensk flagga som vajat över riksdagshuset en dag. Det blev ett ja på ansökan och nu på torsdag åker Oscar till Stockholm tillsammans med eleven Olle Holmström för att ta emot flaggan. Även 11 andra organisationer eller företag får ta emot en flagga.

- Vi kommer dit och börjar med en talmansfika med talmannen Andreas Norlén.  Efter det guidas vi runt i riksdagen och sen är ceremonin då vi får den här flaggan, säger Oscar Amrén.

Flaggan har suttit på riksdagshusets flaggstång  och vajat där en dag. Efter ceremonin bjuds det även på lunch i riksdagshuset.

- Flera ledamöter och talmannen kommer att delta på lunchen. Det blir ett samtal om ungdomar, civilsamhällesorganisationer och demokrati. Försvarsmakten kommer även att spela musik under lunchen, berättar Oscar Amrén.

Olle Holmström, som läser årskurs 2 på inriktningen Skogsbruk Jakt på Torsta är eleven som följer med till ceremonin.

-Det blir roligt, säger Olle Holmström.

Olle berättar att han ser fram emot rundturen i riksdagen med talmannen Andreas Norlén.

Innan Oscar och Olle åker hem mot Jämtland kommer de hinna få in ett besök på Livrustkammaren som är ett museum om Sveriges kungliga historia.

Flaggan kommer att användas på Torsta.

-Den ska vaja här vid studentexamen och vid andra högtidliga tillfällen, avslutar Oscar Amrén med.

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.