2023-10-02 09:16Pressmeddelande

Dags för årets Torstamässa!

Rikard Backskog, mässgeneral för TorstamässanRikard Backskog, mässgeneral för Torstamässan

I helgen den 7 oktober är det dags för årets upplaga av Torstamässan: Skogs- och Lantbruksmässan för alla. Syftet är att ge inblick i de gröna näringarna och vara för just alla. Det är fri entré, fri parkering och alla aktiviteter är kostnadsfria!

Rikard Backskog är mässgeneral för Torstamässan och ser hur intresset ökar.
-Mässan har växt för varje år och det är glädjande att fler får upp intresset för de gröna näringarna.

Bild från Torstamässan 2022!

I år på mässan kan besökarna bland annat testa traktorkörning, jaktstig med paintball, se uppvisning i nosework, testa att köra skotare, vi bjuder på korvgrillning för barn, cirkusuppvisning, visning av Torstas ladugård med kor och får samt visning av djuren i Torstas djurhus, ponnyridning, köra fyrhjuling, uppvisning av arborist, köra skogs- och traktorsimulatorer och få mer information om Torsta Naturbruksgymnasiums utbildningar samt få rundvandring på skolan.

- Vi har verkligen anammat det konceptet, att det inte ska kosta något att komma in på mässan och uppleva de gröna näringarna.

En av de populära aktiviteterna är att gå genom Torstas Fjös!

I år är det över 75 utställare och de är utspridda över hela området.
-Vi har vi breddat mässan i år så det finns något för alla, oavsett om man är lantbrukare och vill se de senaste maskinerna, jobbar med skogen, intresserad av fiske, mat eller hantverk!

För att underlätta för besökare att ta sig runt området finns det traktortaxi med hållplatser runt området.

En av årets nyheter på Torstamässan är att gå en jaktstig med paintball-gevär.

Vad har du för känsla kring årets mässa?
- Den är bra, vi ser med glädje det växande intresset! Jag tror att det nya inslaget jaktstig med paintball kommer bli riktigt populärt. Sen vet vi att Birger – det lilla Storsjöodjuret är populärt bland barnen och att det är populärt att hälsa på djuren här på Torsta! Vi vill verkligen att Torstamässan ska vara för alla, oavsett om man är aktiv lantbrukare eller aldrig har sett ett får förut, avslutar Rikard Backskog med.

Mässan håller till på Torsta i Ås, Jämtland, och pågår lördag den 7 oktober mellan 10 – 15.

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.

Rikard Backskog