2022-05-05 12:01Pressmeddelande

Betessläpp på Torsta!

Betessläpp på Torsta i Ås. Bild fotograferad på betessläppet 2021. Foto: TorstaBetessläpp på Torsta i Ås. Bild fotograferad på betessläppet 2021. Foto: Torsta

Nu får återigen allmänheten komma och titta när Torstas kossor springer ut på grönbete! Den 14 maj klockan 11 öppnas dörren till Torstas ladugård och kossorna springer ut.

Även om kossorna har sprungit ut på Torsta de senaste två åren så har det, på grund av pandemin, gjorts utan att allmänheten fått komma och titta. Men nu är det dags igen att välkomna allmänheten till Torstas betessläpp! Lördag den 14 maj klockan 10 öppnar området och klockan 11 springer kossorna ut.

Det händer även en del annat under dagen. Norrmejerier bjuder på mjölk och bulle samt anordnar tipsrunda. Maskiner och traktorer från Torsta Gårdsbruk kommer visas och det finns möjlighet att provsitta dessa. Torsta Gårdsrestaurang öppnar upp för lunchbuffé efter att kossorna har sprungit ut. Även Norrmejeriers maskot Norris kommer att finnas på plats!

Det är fri entré och fri parkering. Torsta håller till på Ösavägen 20 i Ås.

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.

Gert Åhlund
Driftledare Torsta Gårdsbruk