2021-06-24 08:57Nyheter

Smakkarta med 63 tips för autentiska smakupplevelser uppdateras

Smakkarta med 63 tips för mat- och dryckesupplevelser längs Nordens gröna bälteSmakkarta med 63 tips för mat- och dryckesupplevelser längs Nordens gröna bälte

Hemestertrenden fortsätter även denna sommar och utbud på spännande upplevelser saknas inte i närområdet. Många har fått upp ögonen för härproducerat och intresset för lokalkonsumtion fortsätter växa. Interreg-projektet Mat och Dryck längs Nordens gröna bälte har inför sommaren 2020 utvecklat en smakkarta med inspiration för gastronomiska upplevelser längs den 63:e breddgraden. I skrivande stund trycks den aktuella upplagan med 63 smakupplevelser som finns att upptäcka mellan kust till kust, från Trøndelag över Jämtland Härjedalen till Höga Kusten i Västernorrland.

Den nytryckta smakkartan kommer att finnas på de flesta lokala turistorganisationer längs 63:e breddgraden. Ännu fler tips för mat- och dryckesupplevelser som är kopplat till den unika terroiren längs Nordens gröna bälten finns i den digitala versionen.

Länk till karta: smak63.com/lokal-identitet

Om Interreg-Sverige Norge projektet:
Tre starka regioner längs Nordens gröna bälte satsar på att höja konkurrenskraften genom samverkan och kunskapsutveckling inom måltidsturism. Trøndelag, Jämtland Härjedalen och Västernorrland har tillsammans utvecklat smak63.com, en kunskaps- och nätverkshub för företag som jobbar med mat & dryck kopplat till upplevelser.

Länk till projektsidan: matochdryck-nbg.com

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.