2023-05-15 04:40Pressmeddelande

Kreativ matglädje på nya restaurang Eld på The Viking Museum

Kreativ matglädje på nya restaurang EldKreativ matglädje på nya restaurang Eld

En anpassad meny efter säsongens råvaror med tydliga nordiska influenser, det är affärsidén för restaurang Eld som premiäröppnade den 6 april. ”Vi vill hylla det skandinaviska köket genom att servera rena smaker med närproducerade och kvalitativa råvaror”, säger Lena Weberbauer Food & Beverage Manager på restaurang Eld.

Restaurang Eld är en fortsättning av restaurang Glöd som tidigare drivits i privat regi. Nu har The Viking Museum tagit över restaurangen och det blir vikingatema hela vägen. Idén är att skapa en tillgänglig och tematisk mötesplats där de nordiska smakerna är genomgående i menyn, tillagningen, och atmosfären.

– Vi kommer att ha signaturrätter som viltköttbullar men också en varierad meny anpassad efter säsong för att minimera matsvinnet. När en rätt tar slut skapas en ny. Det är vårt sätt att proaktivt jobba mot zero waste, säger Lena.

Även den historiska drycken mjöd kommer att finnas på dryckeslistan. Mjöden är ett traditionellt färskmjöd med fruktig smak av nyslungad honung som kommer från bryggeriet Suttung i Skåne.

– I samarbete Suttungs bryggeri kommer vi att ta fram vårt alldeles egna mjöd som kommer bli ett perfekt komplement till vår surdegsplatta med viltchark, päron och honung en varm solig eftermiddag vid uteserveringen, säger Lena.

Utöver den utsökta mjöden finns även öl från det lokala bryggeriet Keanu Brewing på Lidingö samt svenskproducerade naturviner.

Restaurangen har en panoramautsikt över Stockholms inlopp och kommer även att erbjuda en evenemangsdel för event, företagsmiddagar och andra tillställningar. Allt med ett vikingatida tema förstås.

– Vi ser fram emot att komplettera restaurangutbudet på Djurgården med våra nordiska smaker. Det blir en spännande matupplevelse utöver det vanliga som vi tror kommer att dra många nyfikna restauranggäster, säger Lena.

Fakta Restaurang Eld
Sittplatser: 120
Öppettider: samma som The Viking Museum

Om The Viking Museum

The Viking Museum, ett museum som berättar vikingarnas egen historia via en dramatiserad historia i en unik åkattraktion, utställning, restaurang och shop.

Lena Weberbauer
Food & Beverage Manager