2016-06-06 14:33Pressmeddelande

The Winery Hotels eget vin finns nu på Systembolaget

null

The Winery Hotel öppnade i januari 2016 och är världens första urban winery hotel. Det nya hotellet skapar ett helt nytt sätt att bo, njuta och mötas med vinet i fokus.

Att tillverka vin är ett hantverk och i hotellets eget vineri ges hotellets gäster en unik möjlighet att följa den nyplockade druvans resa till färdigt vin. Med hjälp av några av Italiens mest välkända druvor, plockade bland annat på vingården Terreno i Toscana, kommer The Winery Hotel att framställa 8 000 flaskor vin årligen.

Ambitionen för vinet på The Winery Hotel är att ta fram ett snyggt bistrovin. Det ska vara gott att dricka medan man sällskapar i loungen eller tillsammans med en bit mat. I år framställs ett rött vin, Winery Red, gjort på druvorna Sangiovese, Merlot och Cabernet Sauvignon. Vinet kan redan nu avnjutas på hotellet och sedan den 11 juni finns det också tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment.

- Vi börjar med Winery Red och vartefter vi utvecklar konceptet kan vi göra flera olika viner. Det vore roligt att göra ett vitt vin eller rosévin också, säger Sofia Ruhne, delägare The Winery Hotel.

Winery Red
Sangiovese, Cabernet Sauvignon, Merlot

Artnr: 76402 [BS]
Pris: 179 kr

Karaktär:
Fruktig doft av solmogna körsbär, svarta vinbär, lavendel, mandelblom och örtkryddor. Generöst fruktig med viss stramhet, tydlig smak av körsbär, svarta vinbär, lakrits och mjuka chokladtoner från ekfaten. Frisk elegant syra i balans med typiska toskanska örtkryddor. Ett vin från Solna i toskansk stil.

Prova med: Lammfärslasagne smaksatt med oliver, fetaost och timjan.

Om The Winery Hotel

The Winery Hotel är världens första hotell med ett urbant vineri i samma byggnad. Med egen vintillverkning på hotellet finns här ett helt nytt sätt att bo, njuta och mötas med vinet i fokus.

Claes Anerud
Managing Director