2018-08-17 12:20Pressmeddelande

Familjegården vann mot bjässen – vin med snarlikt namn snyltar på Terrenos varumärke

null

Mats Ruhne från vingården Terreno höjde på ögonbrynen när den stora vinmagnaten, och dessutom kollegan, Mazzei förra året lanserade ett vin med det liknande namnet Tirreno.

Eftersom han ansåg att både namn och grafik imiterade det varumärke Terreno under trettio år jobbat hårt för att bygga upp skickade han en begäran om rättelse till vingården. En rättelse som Mazzei nonchalerade vilket ledde till att fallet hamnade i domstol.

Förra veckan kom beslutet: ”Mazzeigruppen förbjuds omedelbart att marknadsföra, sälja och importera vin under märket Tirreno.”

– Vårt namn Terreno stod mot bjässen Mazzei och namnet Tirreno som David mot Goliat, skriver Mats Ruhne i det öppna brev som skickats ut till vingårdens trogna kunder och vinklubbsmedlemmar tidigare idag.

Med stora vinegendomar och en 800-årig historia av vinproduktion är Mazzei en betydande spelare i den italienska vinvärlden och en av de största i Toscana.

Terreno drivs av den svenska familjen Ruhne sedan 30 år och är en liten vingård i sammanhanget men med ett mycket starkt varumärke i vinvärlden, särskilt i Sverige.

– Varumärket är idag vår största tillgång och vi förstår att det kan utgöra en lockelse att marknadsföra andra viner på ett enkelt sätt genom att helt enkelt snylta på vårt namn, menar Mats Ruhne.

– Efter 30 år av idogt arbete för allt högre kvalitet har vi nu fått sådana utmärkelser att vi kanske har det bästa vinet på den svenska marknaden om vi väger in ekologi och kvalitet i förhållande till pris, fortsätter han.De sista kvarvarande flaskorna av det angivna vinet togs bort från Systembolagets hyllor under torsdagen.

Läs Mats Ruhnes öppna brev här.

Om Terreno

Terreno är den svenska familjen Ruhnes vingård i Toscana. Här har de tillverkat kvalitetsviner sedan 1988 och fokus ligger på de traditionella vinerna i distriktet Chianti Classico. Terreno Chianti Classico vann under 2018 pris för bästa röda ekologiska vin i Vinordic Wine Challenge.

För ytterligare information, högupplösta bilder och intervjuer kontakta:

mail: sarah.djerf@thewineryhotel.se tel: 0760241850

Om The Winery Hotel

The Winery Hotel är världens första hotell med ett urbant vineri i samma byggnad. Med egen vintillverkning på hotellet finns här ett helt nytt sätt att bo, njuta och mötas med vinet i fokus.

Claes Anerud
Managing Director