2022-05-17 08:01Pressmeddelande

Verbena AB är årets uppfödare!

Touchdown med Philipp Ruwe i sadeln under ärevarvet på Unghäst-VM i Ermelo 2017. Foto: PrivatTouchdown med Philipp Ruwe i sadeln under ärevarvet på Unghäst-VM i Ermelo 2017. Foto: Privat

Verbena AB föder upp dressyrhästar i världsklass! En liten men högkvalitativ avel, tillika uppfödare av Patrik Kittels nya stjärna Touchdown 1338 och den godkände hingsten Zafferano 1325. Detta gör att Verbena AB utsetts till Årets Uppfödare 2021.

Familjen Skeppstrand bakom Verbena AB bedriver en småskalig avel men med mycket hög kvalitet. Under 2021 som utmärkelsen avser, har hingsten Zafferano segrat i Intermediaire I i dressyr. Touchdown och Patrik Kittel gjorde mycket fina framträdanden på den internationella GP-scenen förra året. Därutöver finns det A-premierade stoet Duschesse SD och uppfödningar som belönats med diplom vid unghästtester. Hippomundo listar svenska Verbena AB på en 10:e plats i världen för  uppfödare av dressyrhästar.

Utmärkelsen innebär inte bara en ära utan även ett stipendium om 30 000 kronor som kommer att delas ut i samband med höstens SWB Equestrian Weeks på Flyinge. Årets uppfödare utses av SWB och Agria Djurförsäkring och en längre intervju med Verbena AB kan du läsa i vår medlemstidning som strax kommer ut.

Vi säger stort GRATTIS till familjen Skeppstrand och Verbena AB!

Om Swedish Warmblood Association

SWB är en rikstäckande avelsorganisation med syfte att stödja och utveckla avel, uppfödning, utbildning och marknadsföring av svenska varmblodiga hästar. Swedish Warmblood är internationellt konkurrenskraftiga i hoppning, dressyr och fälttävlan. Svenska varmblod i världsklass produceras av våra SWB -uppfödare. De står för en lång tradition av naturlig och hållbar avel av moderna rid- och sporthästar.

Ellinor Andersson
Kommunikation & Marknadsföring