2024-03-25 11:12Pressmeddelande

SWB slutar tillåta registrering av OPU/ICSI-avkommor

Sto med föl.Från och med 2025-03-01 går det inte längre att grundregistrera OPU/ICSI-avkommor i SWBs grundstambok.

Från och med 2025-03-01 går det inte längre att grundregistrera avkommor som tillverkats med reproduktionsteknikerna OPU/ICSI i SWBs grundstambok. Förändringen gör man med hänsyn till djurskyddslagen då det i Sverige är ett förbjudet ingrepp.

Beslutet är framåtverkande och gäller de avkommor som tillverkas med hjälp av OPU/ICSI från och med att detta beslut publiceras, 2024-03-25. Beslutet gäller därmed inte de föl som föds under 2024.

- Vi vill markera att hästvälfärden alltid väger tyngre för SWB än de rent kommersiella intressena. Vi tänker att en tydlig etisk kompass på längre sikt kommer att vara en framgångsfaktor, säger Per Jansson, SWBs Styrelseordförande.

Beslutet påverkar inte reproduktionstekniken Embryotransfer – ET.

Frågor hänvisas till:
Ellinor Andersson, Kommunikationsansvarig, SWB, ellinor.andersson@swb.org
Per Jansson, Styrelseordförande, SWB stallgoddag@gmail.com

Läs mer om olika reproduktionstekniker för häst här.

Ämnen: avel

Om Swedish Warmblood Association

SWB är en rikstäckande avelsorganisation med syfte att stödja och utveckla avel, uppfödning, utbildning och marknadsföring av svenska varmblodiga hästar. Swedish Warmblood är internationellt konkurrenskraftiga i hoppning, dressyr och fälttävlan. Svenska varmblod i världsklass produceras av våra SWB -uppfödare. De står för en lång tradition av naturlig och hållbar avel av moderna rid- och sporthästar.

Ellinor Andersson
Kommunikation & Marknadsföring