2022-04-06 14:56Pressmeddelande

SWB godkänner de tyska kortproven för hingstar

Bruksprovet 2022. Foto: Roland ThunholmFoto: Roland Thunholm

Med anledning av de nya tyska djurskyddsreglerna håller det tyska ridsportförbundet (FN) på att anpassa sitt bruksprovssystem. Detta har bland annat lett fram till införandet av ett så kallat kortprov för att ersätta 14-dagarsprovet som hittills varit en förutsättning för avelsgodkännande.

Kortproven är ett pilotprojekt som kommer pågå under 2022. Kortprovet gäller 3-åriga hingstar samt 4-åringa hingstar som ej gjort prov tidigare. SWB har liksom Dansk Varmblod beslutat att under betäckningsåret 2022 godkänna de tyska kortproven.

”SWB följer utvecklingen och godkänner i takt med andra europeiska avelsförbund de tyska kortproven." säger Christina Olsson, ordförande i AVN.

Om Swedish Warmblood Association

SWB är en rikstäckande avelsorganisation med syfte att stödja och utveckla avel, uppfödning, utbildning och marknadsföring av svenska varmblodiga hästar. Swedish Warmblood är internationellt konkurrenskraftiga i hoppning, dressyr och fälttävlan. Svenska varmblod i världsklass produceras av våra SWB -uppfödare. De står för en lång tradition av naturlig och hållbar avel av moderna rid- och sporthästar.

Ellinor Andersson
Kommunikation & Marknadsföring