2023-02-07 09:00Pressmeddelande

Nytt initiativ ska ge SWBs uppfödare vägvisning

Grenspecifika arbetsgrupper ska visa vägen för uppfödare i SWB:s nya projekt som pågår under våren. Hittills har några av Sveriges vassaste hästmänniskor tackat ja till att medverka.
– Vår förhoppning är att de här arbetsgrupperna kommer ge oss nya insikter och möjligheter att arbeta strukturerat framåt med vår grenspecifika avel säger Olle Kindberg, styrelseordförande i SWB.

– Vi vill utveckla och vässa grenspecifik avel av hästar för toppsporten och samtidigt på bästa sätt inkludera avel av ridhästar för till verksamhet och fritid. Ansatsen går också ut på att diskutera betydelsefulla perspektiv på hur SWB-hästarna ska förvaltas och utvecklas på ett organiserat sätt, säger SWB:s VD Helén Uddefors.

Inriktningen på arbetsgrupperna för sporthästar är OS-grenarna hoppning, dressyr och fälttävlan och det finns en arbetsgrupp för ridhästar.

-Nytt är att vi lyfter fram ridhästar som grupp och tittar på hur SWB bäst kan tillgodose den stora efterfrågan som finns från ryttare och hästköpare som är inte elitryttare. Vi vet att det finns ett mycket stort behov av fritidshästar, ridskolehästar och hästar som passar i verksamheter som Beridna högvakten, Polisen och Försvarsmakten. Den här gruppen ska bevaka deras intressen och hitta rätt strategi framåt säger Helén Uddefors.

– Förut har vi inte  talat så mycket om avel med inriktning mot fälttävlan men om vi ska föda upp SWB-hästar som plockar medaljer de stora mästerskapen så tror vi det krävs en dedikerad satsning, säger Helén Uddefors.

I varje grupp finns också minst en veterinär. Detta är ett medvetet val.
– SWB-hästarna är kända för att vara sunda och eftersom hållbarhet är ett av de områden som alla grupper kommer koncentrera sig på känns det som ett naturligt val, säger Helén.

Arbetsgrupperna består av representanter från både avel och sport och kommer så väl från SWBs egna led som utomstående experter. Ett antal gemensamma områden där arbetsgrupperna kommer samverka har identifierats. De gemensamma frågorna rör:

• Hästvälfärd
  • Hållbarhet
  • Temperament
  • Exteriör
  • Hälsa
  • Ridbarhet

Respektive arbetsgrupp har också i uppdrag att bryta ner avelsmålen till konkreta handelsplaner och om det behövs ska avelsmålen granskas och förslag på förändring lämnas in.
– Grupperna är klara och arbetet kommer att sätta i gång nu under årets första kvartal. När arbetsgrupperna slutfört sitt uppdrag kommer deras förslag att beredas av SWB:s Avelsutskott och sedan ska de upp till beslut hos SWB:s styrelse, säger Helén Uddefors.

Utifrån vad som beslutas kan sedan kampanjer göras och riktlinjer dras.
– Jag ser framemot börja arbeta med grupperna och se vad de kan åstadkomma. Det är tung kompetens och erfarenhet som kommer samverka för att de svenska uppfödarna ska lyckas så bra som möjligt med sin avel, säger Helén Uddefors.

Samtliga gruppmedlemmar finns på SWB:s hemsida

Om Swedish Warmblood Association

SWB är en rikstäckande avelsorganisation med syfte att stödja och utveckla avel, uppfödning, utbildning och marknadsföring av svenska varmblodiga hästar. Swedish Warmblood är internationellt konkurrenskraftiga i hoppning, dressyr och fälttävlan. Svenska varmblod i världsklass produceras av våra SWB -uppfödare. De står för en lång tradition av naturlig och hållbar avel av moderna rid- och sporthästar.

Anna Nyström