2019-03-05 07:30Pressmeddelande

Ändrade ägarförhållanden för Swede Horse

Mr Vain, fjolårets vinnare i femårshoppningen, ägd av Gustaf Johansson. riden av Victoria Almgren och Jeroen Dubbeldam var testryttare i klassen. Fotograf: Roland ThunholmMr Vain, fjolårets vinnare i femårshoppningen, ägd av Gustaf Johansson. riden av Victoria Almgren och Jeroen Dubbeldam var testryttare i klassen. Fotograf: Roland Thunholm

Svenska Ridsportförbundet säljer sin andel i Equine Swede Horse AB till SWB, Swedish Warmblood. Equine Swede Horse AB har hittills varit hälftenägt av parterna och nu blir SWB ensam ägare till bolaget som har som huvudsakligt uppdrag att arrangera och förvalta Breeders Trophy.

- Vi ser fram emot att fortsätta utvecklingen och göra något riktigt bra av det här, vi har förändringar på gång som vi tror att såväl ryttare som uppfödare och publik kommer uppskatta, säger Helen Uddefors, vd för SWB.

Syftet med Equine Swede Horse, som bildades för över 30 år sedan, var att få in hästarna i sporten och att motivera uppfödarna att aktivera sina unga hästar.

- Förutsättningarna för uppfödning, utbildning, träning och tävling av de unga hästarna har förändrats över åren och vi ser med anledning av detta över hur vi kan stödja verksamheten på bästa sätt, säger Ulf Brömster, ordförande i Svenska Ridsportförbundet.

Samarbetet mellan Ridsportförbundet och SWB kommer inte att upphöra i och med den här försäljningen.

- Vi har haft ett långt och givande samarbete inom ramen för Swede Horse och det kommer att fortsätta, men i andra former, säger Ulf Brömster. Förbundet ser också över hur vi kan ge samma utvecklingsmöjligheter för hästar utanför Breeders Trophy-systemet, det vill säga i vilka former ett championat skulle kunna bedrivas.

Inspirationen till Breeders Trophy kommer från galoppen, och systemet går än idag ut på att de föl vars uppfödare betalat en anslutningsavgift ingår i Breeders Trophy. Pengarna från avgiften sätts in i en fond och fondens pengar delas sedan ut när hästarna tävlar som 4-6 åringar.

- Det har varit många diskussioner om var tävlingen ska avgöras tidigare men Flyinge är rätt plats. Ytterligare ett mål med tävlingen är att kunna marknadsföra unga hästar internationellt och Flyinge har nära till såväl Kastrup som bilvägen ut i Europa, säger Helen Uddefors.

Redan under 2019 kommer tävlingen förändras. Hur årets upplägg kommer att se ut presenteras inom kort.

För mer information:

Helen Uddefors, vd SWB:
helen.uddefors@swb.org
Tele 046 – 646 52

Ulf Brömster, ordförande Svenska Ridsportförbundet
ulf.bromster@ridsport.se
Tele 0220-456 25

Om Swedish Warmblood Association

SWB är en rikstäckande avelsorganisation med syfte att stödja och utveckla avel, uppfödning, utbildning och marknadsföring av svenska varmblodiga hästar. Swedish Warmblood är internationellt konkurrenskraftiga i hoppning, dressyr och fälttävlan. Svenska varmblod i världsklass produceras av våra SWB -uppfödare. De står för en lång tradition av naturlig och hållbar avel av moderna rid- och sporthästar.

Helen Uddefors
VD Swedish Warmblood Association