2024-04-09 07:00Pressmeddelande

Sweef Furniture välkomnar ny VD

VD för Sweef AB Alex Baumann, Sweef AB

Alex Baumann har utsetts till ny VD på Sweef för att ta framgångarna vidare och säkerställa fortsatt tillväxt. Rekryteringen är resultatet av en längre process och har inneburit ett rekordstort antal ansökningar.

Alex är en entreprenörssjäl med bakgrund inom e-handel som VD samt som medgrundare av två bolag: Petbuddy Group och Djuce.

Alexander besitter en sann entreprenörsanda som passar perfekt in i vår platta organisation,  att vara hands on och samtidigt väldigt vass strategiskt är egenskaper vi värderar högt. Det har alltid varit en framgångsfaktor för oss att vara flexibla och anpassningsbara och där passar Alexander som handen i handsken.”

Emma Ungewitter, HR och kreativ chef på Sweef

Sweef har under de senaste åren tagit flera stora kliv framåt, såsom lansering på två nya marknader,  lansering av ny E-handelsplattform samt implementering av nya interna system. Denna genomgående upprustning syftar till att skala upp rejält och bli väl etablerade i Europa – en resa som nu går vidare med Alex vid rodret.

Vi är otroligt glada att ha funnit Alexander i rollen som VD på Sweef. Hans erfarenhet och kompetens passar perfekt för framtiden. Det bubblar på marknaden för Sweef som precis haft sin bästa Q1 någonsin med säljrekord. Nu ska befintliga marknader mogna och försäljningen dubbleras på en 3-årsperiod. Företaget ska ta nästa steg och göra sig redo för Mellaneuropa samt för USA för Happy Fluffy Cloud. För mig är det en chans att sitta kvar i styrelsen och kunna arbeta med andra saker efter nästan 13 år."

Ludvig Ungewitter, grundare och tidigare VD på Sweef

Jag har stor respekt för vad Ludvig och Emma har byggt sedan 2011. Sweef är ett fantastiskt varumärke med en stark kultur och ett dedikerat team. Jag är glad över förtroendet och motiverad att under kommande år leda Sweefs fortsatta tillväxtresa.”

Alex Baumann, inkommande VD på Sweef

Utöver ovan nämnda satsningar har sortimentet breddats avsevärt med fler möbelkategorier såsom sängar, bord och stolar. Dessutom har företaget Happy Fluffy Cloud förvärvats och berikat Sweefs utbud med duntäcken i en klass för sig. Happy Fluffy Cloud står inför en satsning även på den amerikanska marknaden.

Med alla dessa förutsättningar på plats är Sweef således i toppform för att intensifiera sina satsningar i Europa. Rollen som ny VD blir därmed avgörande för att driva företaget framåt.

Om Sweef Furniture | Sverige

Sweef är en e-handel som gjorde entré på marknaden 2011. Målet är att genom en effektiv logistik och fokus på utvalda modeller kunna sälja kvalitetsmöbler till schyssta priser. Merparten tillverkas på beställning i kundens unika stil där vi låter inredningsdrömmar blomma ut tack vare 100-tals färg- och materialval. Sweef finns på marknader i Sverige, Norge och Tyskland med en omsättning på 217 miljoner år 2022.

Relaterad media