2023-01-18 09:55Pressmeddelande

Sweef bryter gamla mönster med Sweef Patch Collection

Sweef Patch – Fabric Collection

Möbel- och inredningsföretaget Sweef slår ett extra slag för hållbarhet genom att lansera tygserien Sweef Patch – ett tyg tillverkat av överblivna tygbitar. I stället för att slängas komponeras de ihop till en ny helhet, vilket innebär att helt unika mönster ser dagens ljus.

Sedan starten har hållbarhet legat högt på priolistan hos Sweef. Soffor tillverkas på beställning och i stället för att följa trendernas svängningar har kunden möjlighet att skräddarsy sin egen drömsoffa som byggs för att hålla i många år. Sweef Patch är det senaste resultatet av ambitionen att testa en mer hållbar produktion.

Vi letade efter sätt att ta vara på de sista centimetrarna av tygerna och det var så idén till Sweef Patch dök upp. Det som är riktigt häftigt är att fabriken har 100-tals olika tyger att välja mellan och handplockar dem som passar ihop. Det som vanligtvis görs av en skärmaskin måste i detta fall göras för hand. Så varje tyg blir helt unikt.” – Ludvig Ungewitter, grundare och VD.

Processen innebär att man på förhand inte får veta exakt hur tyget kommer att se ut, eftersom kompositionen styrs av det spilltyg som finns tillgängligt i fabriken vid beställning. Däremot kan man välja om materialet ska bestå av tyg eller lyxigt anilinskinn, samt om färgmixen ska vara dämpad eller färgglad. I övrigt är färgnyanser och komposition upp till sömnadsavdelningens omdöme. Men känns steget till en hel soffa för stort, finns enklare produkter att börja med.

Sömnadsavdelningen är jätteduktiga och lägger mycket tid på att välja ut de kombinationer som passar bäst. Något vi märkt är att det går att blanda oerhörd många färger och fortfarande få en helhet som verkligen funkar. Skulle det ändå kännas läskigt att beställa en hel soffa i Sweef Patch kan man testa med en mindre möbel som en fotpall, sänggavel eller varför inte en kudde.” – Ludvig Ungewitter, Grundare och VD.

Sweef Patch finns tillgängligt att beställa via sweef.se. För nyfikna ögon finns tyget att beskåda i showroomet på Drottningatan 75.

Se presentationsvideo här.

Om Sweef Furniture | Sverige

Sweef är en e-handel som gjorde entré på marknaden 2011. Målet är att genom en effektiv logistik och fokus på utvalda modeller kunna sälja kvalitetsmöbler till schyssta priser. Merparten tillverkas på beställning i kundens unika stil där vi låter inredningsdrömmar blomma ut tack vare 100-tals färg- och materialval. Sweef finns på marknader i Sverige, Norge och Tyskland med en omsättning på 217 miljoner år 2022. För mer information besök sweef.se

Linda Fernell