2020-10-21 10:03Pressmeddelande

Uman Sense får nya starka delägare

vd Uman Sense

I en övertecknad nyemission tar medicinteknikbolaget Uman Sense in 6,3 MSEK. Bland de nya delägarna finns Gobia Enterprises, STOAF III SciTech och Queen Invest. Uman Sense har utvecklat och CE-märkt produkten Stroke Alarm som nu testas i en klinisk studie på patienter med hög risk att drabbas av stroke. Bolaget är medlem i SmiLe Incubator i Lund.

Uman Sense medicintekniska produkt Stroke Alarm är ett bärbart detektionssystem för stroke som består av två armband med sensorer och trådlös kommunikation med en mobiltelefon.

Syftet med Stroke Alarm är att indikera vid misstanke om stroke så att den drabbade kan komma till vården i tid för behandling. Produkten är tänkt att användas av patienter med hög risk att drabbas av stroke. Stroke Alarm adresserar en viktig medicinsk utmaning och har redan rönt stort intresse. Region Skåne har nyligen startat en klinisk prövning på flera neurologkliniker i Skåne där patienter erbjuds använda Stroke Alarm.

Det finns stora medicinska, mänskliga och samhällsekonomiska vinster att göra om strokedrabbade patienter kommer under vård så tidigt som möjligt. En miljon hjärnceller per minut dör under en stroke, så varje sparad minut ökar chansen för den drabbade att överleva och komma tillbaka till ett bra liv, enligt Johan Wasselius, docent och läkare på Skånes universitetssjukhus och en av uppfinnarna bakom Stroke Alarm.

Gobia Enterprises som är en av de nya delägarna sålde i våras 75 procent av det Göteborgsbaserade familjeföretaget Abigo Medical AB till Essity-koncernen. Abigo värderades till totalt 900 miljoner kronor inför affären. Gobia Enterprises bildades ursprungligen för att vara ägarbolag till Abigo och kommer nu också investera i och utveckla lovande uppstartsbolag inom medicinteknik och läkemedel.

– Uman Sense är ett mycket spännande teknikbolag som har en verksamhet inom ett område där det finns ett stort kliniskt behov och där det behöver komma fram nya innovativa produkter. Vi tror att de kan tillföra mycket värdefullt till sjukvården globalt, och vi vill vara med och göra något positivt för dessa patienter, säger Jan Erik Smith, Gobia Enterprises.

– Det är fantastiskt roligt att få så starka och strategiskt långsiktiga delägare som också kan bidra med bred kunskap inom att bygga bolag inom life science, säger Cecilia Belfrage, vd för Uman Sense.

Sedan tidigare finns bland andra Christer Fåhraeus Fårö Capital med i ägarlistan.

Uman Sense är medlem i SmiLe Incubator
, en företagsinkubator på Medicon Village i Lund som hjälper innovationsbolag inom life science att förverkliga sina idéer.

För mer information, kontakta:
Cecilia Belfrage, vd och medgrundare Uman Sense, +46 (0)70-3377789, cecilia.belfrage@umansense.com, www.umansense.com

UMAN SENSE AB
MEDICON VILLAGE
SCHEELETORGET 1
223 81 LUND
SWEDEN

Om SmiLe Incubator

SmiLe Incubator is a life science business incubator based in Medicon Village in Lund. SmiLe helps entrepreneurs to commercialize their ideas. There are currently 25 companies in SmiLe, which together with alumni companies, have attracted more than EUR 280 million in venture capital to date since 2014. SmiLe offers business coaching, a large network of contacts and a dynamic community, as well as well-equipped laboratories which is unique of its kind in Sweden. SmiLe is a non-profit organization and receives basic funding from Region Skåne, Lund Municipality, Lund University and Medicon Village. SmiLe´s sponsors are Agilent, Sparbanken Skåne, Awa, Høiberg, Prevas, Setterwalls, Zacco, Aqilion. SmiLe’s listed alumni companies have a market capitalization of almost EUR 750 million (Q4 2019). www.smileincubator.life