2020-10-21 10:50Pressmeddelande

Tomas Eriksson är ny affärscoach på SmiLe Incubator

Tomas Eriksson.Tomas Eriksson, ny affärscoach. Foto: Jenny Leyman.

SmiLe Incubator stärker sin expertis inom finansiering av uppstartsbolag genom att värva Tomas Eriksson som affärsutvecklingscoach. Han har tidigare varit vd på noterade företaget A1M Pharma, numera GuardTherapeutics, och börjar arbeta i SmiLes coachteam i augusti två dagar i veckan.

Tomas Eriksson kommer med en lång erfarenhet av affärsutveckling inom life science och har arbetat i ledande positioner inom medtech och diagnostik. Han är medgrundare och före detta vd för A1M Pharma, ett tidigare SmiLe-bolag som nu är börsnoterat under namnet GuardTherapeutics. I dag är han vd för läkemedelsbolaget Sinntaxis, en tjänst han kommer behålla utöver sitt uppdrag på SmiLe.

Genom denna nya värvning kommer SmiLe i ännu större utsträckning än tidigare kunna erbjuda medlemmarna hjälp med att utveckla sina bolag och lägga upp strategier för att attrahera kapital med sikte på en framtida börsnotering och andra former av finansiering.

– Som medgrundare och före detta vd för A1M Pharma är Tomas en tidigare kund till SmiLe och jag är väldigt glad över att han nu är tillbaka hos oss som coach. Det är ett fantastiskt exempel på hur våra tidigare medlemmar fortsätter att bidra och ge tillbaka till vår community. Med sin långa erfarenhet av både tidiga startups och noterade bolag inom Life Science har Tomas varit med om många av de utmaningar våra medlemmar står inför och kan tillföra väldigt mycket värdefull kompetens, säger Ebba Fåhraeus, vd för SmiLe Incubator.

– Det är en glädje att få återvända till SmiLe, denna gång som coach. Jag ser verkligen fram emot att arbeta med de mycket spännande bolag som finns på inkubatorn och kunna bidra med den erfarenhet jag skaffat mig över åren, säger Tomas Eriksson.

SmiLes satsning på ökat antal affärsutvecklingscoacher möjliggörs av Vinnovas positiva värdering av SmiLes resultat och arbetsprocesser vid deras grundliga genomgång tidigare i år – vilket renderade SmiLe en dubblering av Vinnovas ekonomisk bidrag till nära 12 miljoner kronor de närmaste åren.

För mer information, kontakta: Ebba Fåhraeus, vd för SmiLe Incubator +46(0) 7340004339, ebba@smileincubator.life

Om SmiLe Incubator

SmiLe Incubator is a life science business incubator based in Medicon Village in Lund. SmiLe helps entrepreneurs to commercialize their ideas. There are currently 25 companies in SmiLe, which together with alumni companies, have attracted more than EUR 280 million in venture capital to date since 2014. SmiLe offers business coaching, a large network of contacts and a dynamic community, as well as well-equipped laboratories which is unique of its kind in Sweden. SmiLe is a non-profit organization and receives basic funding from Region Skåne, Lund Municipality, Lund University and Medicon Village. SmiLe´s sponsors are Agilent, Sparbanken Skåne, Awa, Høiberg, Prevas, Setterwalls, Zacco, Aqilion. SmiLe’s listed alumni companies have a market capitalization of almost EUR 750 million (Q4 2019). www.smileincubator.life