2020-10-21 10:13Pressmeddelande

Nytt SmiLe-bolag kan revolutionera prevention av trycksår

Jonas Ahlqvist

Medicinteknikbolaget Starfish of Sweden har antagits som ny SmiLe-medlem. Bolaget utvecklar ett helt nytt produktkoncept för att förebygga trycksår i sjukvården. Innovationen har också potential inom bilbranschen och kontorsindustrin.

Trycksår som orsakas av långvarigt tryck mot huden i kombination med friktion, värme och fukt är ett stort problem i sjukvården. Trots stora satsningar på förebyggande vård ökar antalet patienter som drabbas och med snabbt ökande åldrande befolkning världen över finns ett stort behov av fungerande och effektiva lösningar.

Kostnaden för trycksår beräknas utgöra cirka fem procent av den totala sjukvårdsbudgeten i de europeiska länderna. I USA är motsvarande siffra cirka elva miljarder dollar årligen. Runt 80 procent av dessa kostnader faller inom kategorin för förebyggande åtgärder.

Starfish of Swedens produkt har stort fokus på miljön som en del i det cirkulära samhället, bland annat med återvunnet och tvättbart material.

I bolagets styrelse finns bland andra styrelseordförande Jim Roslund, medgrundare av konsultbolaget Additude, och Rickard Dahan, känd profil inom idrottsmedicin och grundare av Kulan Idrottsskadecentrum.

– Vi är väldigt glada över att få vara medlemmar hos SmiLe. Som nya i life science-branschen ser vi fram emot att kunna ta del av SmiLes affärsutvecklingsexpertis, branschkunskap och imponerande nätverk för att snabbare nå ut på marknaden med vår produkt, säger Jonas Ahlqvist, grundare och innovatör på Starfish of Sweden.

– Vi välkomnar Starfish till SmiLe och ser fram emot att stötta bolaget med vår breda kompetens och kontaktnätverk inom life science. Trycksår är en stor utmaning i vården och det ska bli spännande att följa Starfish resa till marknaden med sitt innovativa koncept, säger Ebba Fåhraeus, vd för SmiLe Incubator.

För mer information, kontakta:
Jonas Ahlqvist, grundare av Starfish of Sweden, 0732-31 36 32

Om SmiLe Incubator

SmiLe Incubator is a life science business incubator based in Medicon Village in Lund. SmiLe helps entrepreneurs to commercialize their ideas. There are currently 25 companies in SmiLe, which together with alumni companies, have attracted more than EUR 280 million in venture capital to date since 2014. SmiLe offers business coaching, a large network of contacts and a dynamic community, as well as well-equipped laboratories which is unique of its kind in Sweden. SmiLe is a non-profit organization and receives basic funding from Region Skåne, Lund Municipality, Lund University and Medicon Village. SmiLe´s sponsors are Agilent, Sparbanken Skåne, Awa, Høiberg, Prevas, Setterwalls, Zacco, Aqilion. SmiLe’s listed alumni companies have a market capitalization of almost EUR 750 million (Q4 2019). www.smileincubator.life