2020-10-21 10:26Pressmeddelande

Första helt digitala Health2B-acceleratorn startar

I dag startar den sjätte omgången av SmiLes Health2B, ett acceleratorprogram som fokuserar på att hjälpa mycket tidiga life science-bolag att utvärdera sin affärsidé. Av ett stort antal ansökningar från hela världen har åtta entreprenörer – varav hälften är kvinnor – antagits. Detta är första Health2B-omgången som skräddarsytts för att köras helt digitalt.

SmiLes Health2B-accelerator rankas bland de 15 bästa healthtech-acceleratorerna i Europa och topp 5 i Sverige, och har körts fem gånger tidigare med internationella startups som gett programmet 5-stjärniga recensioner.

Årets acceleratorprogram genomförs på en toppmodern och specialanpassad digital utbildningsplattform, med tillhörande app som gör det möjligt att delta från valfri plats och enhet. Programmet har förlängts från åtta till tio veckor vilket ger entreprenörerna mer tid att testa sina affärsidéer med online-tillgång till mentorer, branschexperter och individuell coachning från hela SmiLes nätverk.

– Vi började digitalisera Health2B-programmet redan förra året, vilket var väldigt uppskattat av deltagarna. I år ville vi göra programmet ännu mer flexibelt och tillgängligt för ännu fler entreprenörer – bland annat kan programmet användas av våra partnerinkubatorer som inte själva har life science-expertis – så vi beslutade att göra det helt digital. Det är väldigt spännande, säger Ebba Fåhraeus, vd för SmiLe Incubator.

Tack vare det helt digitala upplägget har deltagarna tillgång till videosessioner, nedladdningsbart material, live-sända frågestunder samt schemalagda 1:1-möten. De kan även lämna in material för utvärdering, kommunicera direkt med coacher samt interagera online med andra startups i gruppen.

Precis som i de tidigare Health2B-omgångarna kommer en demodag att anordnas sist i programmet – denna gång online – där deltagarna presenterar sina bolag för en jury som består av investerare och ledande branschexperter. Efteråt kommer alla acceleratorbolag att ingå i SmiLes alumninätverk för Health2B.

Följande bolag har antagits till denna omgång av Health2B-acceleratorn:

Pharmista Tech – Reusable pregnancy test, Alicia Mattson, Sweden

Noui – Wearable bladder scan, Kyoko Jansson, Sweden

Phystech – Digital physiotherapy, Joakim Sjollin, Sweden

Diasense – Blood sugar monitor, Marziyeh Advand, Sweden

Virtuleap – VR cognitive games, Amir Bozorgzadeh, US

TrackPaw – Rodent monitoring in R&D, Liza Tchpanova, Sweden

Acorai – Intracardiac pressure monitoring, Filip Peters, Sweden

MINTH BIO – Narcolepsy treatment, Marie Krone, Sweden

För mer information, kontakta: Ebba Fåhraeus, vd för SmiLe Inucbator, +46 (0)734000433, ebba@smileincubator.life

Om SmiLe Incubator

SmiLe Incubator is a life science business incubator based in Medicon Village in Lund. SmiLe helps entrepreneurs to commercialize their ideas. There are currently 25 companies in SmiLe, which together with alumni companies, have attracted more than EUR 280 million in venture capital to date since 2014. SmiLe offers business coaching, a large network of contacts and a dynamic community, as well as well-equipped laboratories which is unique of its kind in Sweden. SmiLe is a non-profit organization and receives basic funding from Region Skåne, Lund Municipality, Lund University and Medicon Village. SmiLe´s sponsors are Agilent, Sparbanken Skåne, Awa, Høiberg, Prevas, Setterwalls, Zacco, Aqilion. SmiLe’s listed alumni companies have a market capitalization of almost EUR 750 million (Q4 2019). www.smileincubator.life