2020-10-21 10:19Pressmeddelande

Första gången Nasdaqs klocka är i Lund när ett bolag noteras

GPX Medicals vd Hanna Sjöström.GPX Medicals vd Hanna Sjöström. Foto Roger Nellsjö.

PRESSINBJUDAN: SmiLe Incubators medlemsbolag GPX Medical har sin första handelsdag på Nasdaq First North den 2 oktober. Då är Nasdaqs klocka på plats vid ett event på Medicon Village i Lund och GPX Medicals vd Hanna Sjöström kommer att inviga handeln av aktien med en klockringning.

Härmed välkomnas media att vara med när GPX Medicals vd Hanna Sjöström ringer in starten av handeln med bolagets aktie på Nasdaq First North.

Notera att antalet platser är begränsat, endast inbjudna gäster kan närvara.

Media som vill vara med på plats, var vänlig kontakta i god tid före den 2 oktober: Hanna Sjöström, 0760-107116,  hs@gpxmedical.se

Tid: 2020-10-02 kl 8.00, klockringning kl 9.00.

Plats: Medicon Village i Lund, i hus The Spark, andra våningen.

Förfriskningar serveras, intervjuer på scen av bland andra GPX Medicals vd Hanna Sjöström, SmiLes vd Ebba Fåhraeus och Medicon Villages vd Kerstin Jakobsson av Nasdaqs vd Niclas Holmberg.

I dag föds ett av tio barn för tidigt och en stor del av dessa behöver intensivvård. Barnen har underutvecklade lungor som inte kan syresätta blodet, vilket kan leda till livshotande tillstånd.

GPX Medical har utvecklat ett medicintekniskt instrument för kontinuerlig mätning av lungfunktion hos för tidigt födda barn. Den mäter säkert och utan att behöva göra några ingrepp på barnen, med så kallat icke-invasiv teknik. Den innovativa tekniken kommer ursprungligen från forskning vid Lunds universitet.

Detta är det 16:e bolaget från SmiLe Incubator som genomför en notering.

– Vår vision är att för tidigt födda barn ska få en bättre start i livet. Genom att notera bolaget skapar vi förutsättningar för att kunna ta ett nytt avgörande utvecklingssteg som kan resultera i ett bättre omhändertagande, färre intensivvårdsdagar och i slutändan mindre sjuklighet för dessa barn. Precis som diagnostiskt ultraljud, som utvecklades i Lund på 1950-talet, har nu en lundensisk medicinteknisk innovation en möjlighet att revolutionera hälso- och sjukvården världen över, säger Hanna Sjöström, vd för GPX Medical.

För mer information om SmiLe Incubator, kontakta: Ebba Fåhraeus, vd för Smile Incubator,  +46 (0)734000433, ebba@smileincubator.life

Om SmiLe Incubator

SmiLe Incubator is a life science business incubator based in Medicon Village in Lund. SmiLe helps entrepreneurs to commercialize their ideas. There are currently 25 companies in SmiLe, which together with alumni companies, have attracted more than EUR 280 million in venture capital to date since 2014. SmiLe offers business coaching, a large network of contacts and a dynamic community, as well as well-equipped laboratories which is unique of its kind in Sweden. SmiLe is a non-profit organization and receives basic funding from Region Skåne, Lund Municipality, Lund University and Medicon Village. SmiLe´s sponsors are Agilent, Sparbanken Skåne, Awa, Høiberg, Prevas, Setterwalls, Zacco, Aqilion. SmiLe’s listed alumni companies have a market capitalization of almost EUR 750 million (Q4 2019). www.smileincubator.life