2020-10-21 10:16Pressmeddelande

Fest när SmiLe-bolaget GPX Medical noteras på Nasdaq i Lund

Vd Hanna Sjöström ringer i Nasdaq-klockan när GPX Medical noterasVd Hanna Sjöström ringer i Nasdaq-klockan när GPX Medical noteras

I dag 2 oktober klockan nio gick startskottet för handeln av SmiLes medlemsbolag GPX Medicals aktie på Nasdaq First North vid ett event på Medicon Village. Nasdaqs klocka är på plats i Lund för första gången. På plats fanns Nasdaq-teamet, GPX:s styrelseordförande Märta Lewander Xu som är en av upphovspersonerna, tidigare forskarkollegor till henne och, förutom GPX Medical, SmiLe och speciellt inbjudna gäster.

Aktiekursen steg direkt efter öppnandet till över nio kronor – mycket över emissionskursen – vilken följdes på skärmar över Nasdaqs handel placerade på scen.

– Detta känns helt fantastiskt, tänk att vi är här efter allt arbete som alla lagt ner för att komma hit. Vi har över 2 000 aktieägare och det ska bli så roligt att få lov att göra denna resa tillsammans, säger Hanna Sjöström, vd för GPX Medical efter klockringningen.

– Helt magiskt, fantastiskt är det att få vara med om detta med ett av våra bolag. Vi vill gärna att Nasdaq stannar här i Lund, en stor life science-hub, vi har många lovande bolag här. SmiLe teamet hjälper bolagen med vår samlade 300 års riktig life scienceerfarenhet från industrin, och detta är det 16:e SmiLebolaget som noteras. Av nuvarande bolag hos oss har 70 procent en kvinnlig vd eller grundare och Hanna Sjöström är ett fint exempel på hur dessa lyckas, säger Ebba Fåhraeus, vd för SmiLe Incubator.

GPX Medical har utvecklat ett medicintekniskt instrument för kontinuerlig mätning av lungfunktion hos för tidigt födda barn. Den mäter säkert och utan att behöva göra några ingrepp på barnen, med så kallat icke-invasiv teknik. Den innovativa tekniken kommer ursprungligen från forskning vid Lunds universitet. I dag föds ett av tio barn för tidigt och en stor del av dessa behöver intensivvård. Barnen har underutvecklade lungor som inte kan syresätta blodet, vilket kan leda till livshotande tillstånd.

Hanna Sjöström, vd GPX Medical, och Ebba Fåhraeus, vd SmiLe Incubator

För mer information om SmiLe Incubator, kontakta:
Ebba Fåhraeus, vd för Smile Incubator,  +46 (0)734000433, ebba@smileincubator.life

Om SmiLe Incubator

SmiLe Incubator is a life science business incubator based in Medicon Village in Lund. SmiLe helps entrepreneurs to commercialize their ideas. There are currently 25 companies in SmiLe, which together with alumni companies, have attracted more than EUR 280 million in venture capital to date since 2014. SmiLe offers business coaching, a large network of contacts and a dynamic community, as well as well-equipped laboratories which is unique of its kind in Sweden. SmiLe is a non-profit organization and receives basic funding from Region Skåne, Lund Municipality, Lund University and Medicon Village. SmiLe´s sponsors are Agilent, Sparbanken Skåne, Awa, Høiberg, Prevas, Setterwalls, Zacco, Aqilion. SmiLe’s listed alumni companies have a market capitalization of almost EUR 750 million (Q4 2019). www.smileincubator.life