2020-10-21 10:11Pressmeddelande

CRISPR – tekniken belönas med Nobelpris och kommersialiseras av TIGERQ

David Yudovich

I går tilldelades upptäckten av ett av molekulärbiologins skarpaste verktyg, den genetiska saxen CRISPR-Cas9, Nobelpriset i kemi 2020. Forskare kan använda detta för att göra ändringar i DNA hos djur, växter och mikroorganismer med hög precision. TIGERQ kommersialiserar tjänster som utvärderar effekterna av det genetiska verktyget med extrem noggrannhet och precision. Företaget är medlem i SmiLe Incubator på Medicon Village i Lund.

Upptäckten av CRISPR-Cas9 presenterades 2012 och har sedan dess haft en revolutionerande inverkan inom life science. Gensaxen har potential att radikalt förändra forskningen genom att göra den snabbare, mer kostnadseffektiv och mycket mer exakt. Redan i dag finns projekt inom CRISPR-forskningen rörande nya behandlingar för cancer och genetiska sjukdomar, vilket gör drömmen om att använda genterapi för att bota ärftliga sjukdomar närmare att uppfyllas.

Med den nya tekniken finns emellertid också behov av att bekräfta effektiviteten och de genetiska resultaten från DNA-redigeringsprocessen. Och detta är exakt det som TIGERQ-erbjuder: avancerade analystjänster som med hög noggrannhet och precision utvärderar resultaten av både riktigt stora och små DNA-förändringar som CRISPR-Cas9-behandlingen ger upphov till.

– TIGERQ kan skatta sig lyckliga att få vara en del av denna utveckling som tänjer på gränserna för vad som är möjligt inom forskningen. För oss är detta ett otroligt ögonblick som bekräftar att vi kommer att spela en viktig roll för forskare inom life science. Under de senaste sex åren har området – som innefattar biomedicin, jordbruk- och andra tekniska applikationer – exploderat till en global marknad på nära fyra miljarder Euro, säger David Yudovich, vd för TIGERQ.

– Vi är så glada å TIGERQ-teamets vägnar att tekniken som företaget arbetar med i år har fått det mest hedrande vetenskapliga priset av alla. TIGERQ är ett SmiLe-företag som ligger i forskningens framkant inom kemi och life science, säger Ebba Fåhraeus, vd för Smile Incubator.

TIGERQ grundades baserat på forskning vid Lunds universitet av David Yudovich och Jonas Larsson. Företaget håller på att kommersialisera sina analytiska tjänster i affärsinkubatorn SmiLe Incubator i Medicon Village, Lund, Sverige.

För mer information, vänligen kontakta: David Yudovich, +46-706422978, David.Yudovich@TIGERQ.com

Om SmiLe Incubator

SmiLe Incubator is a life science business incubator based in Medicon Village in Lund. SmiLe helps entrepreneurs to commercialize their ideas. There are currently 25 companies in SmiLe, which together with alumni companies, have attracted more than EUR 280 million in venture capital to date since 2014. SmiLe offers business coaching, a large network of contacts and a dynamic community, as well as well-equipped laboratories which is unique of its kind in Sweden. SmiLe is a non-profit organization and receives basic funding from Region Skåne, Lund Municipality, Lund University and Medicon Village. SmiLe´s sponsors are Agilent, Sparbanken Skåne, Awa, Høiberg, Prevas, Setterwalls, Zacco, Aqilion. SmiLe’s listed alumni companies have a market capitalization of almost EUR 750 million (Q4 2019). www.smileincubator.life