2020-09-14 14:51Nytt från Gård & Djurhälsan

Handeln verkar för att livsmedelsföretagen lättare ska kunna välja livsmedel från friska djur

Axfoundation har tagit hjälp på bred front av experter för att utforma en frivillig lista med kriterier för antibiotika och djurhållning som livsmedelsföretag kan ställa gentemot leverantörer vid inköp av kött, mejeriprodukter och sjömat. I referensgruppen har flera personer från näringen ingått, bland annat Maria Lindberg veterinär och antibiotikaexpert från G&D och My Sahlman veterinär och LRF:s smittskyddsexpert. Nu blir det enklare för svenska konsumenter att driva på utvecklingen att minska användningen av antibiotika till djur genom att välja livsmedel från friska djur uppfödda med god djuromsorg. Det kommer att stärka svenska djuruppfödares konkurrenskraft. Friska djur behöver ingen antibiotika. Det är den felaktiga och onödiga användningen av antibiotika som skyndar på utvecklingen av antibiotikaresistens.

Om oss

Gård & Djurhälsan AB är ett rådgivningsföretag som arbetar för ett bibehållet högt hälsoläge i en effektiv och lönsam gris-, får- och nötköttsproduktion. Vår vision är en lönsam djuruppfödning med världens bästa djurhälsa och vårt motto är – Friska djur ger välmående gårdar. Gård & Djurhälsan bedriver verksamhet i hela Sverige, huvudkontoret är placerat i Uppsala. Bolaget omsätter cirka 80 Mk och har ca 50 medarbetare.

Mediakontakter

KEES DE JONG