2019-12-05 08:24Pressmeddelanden

TU bryter avsiktsförklaring med Sveriges Tidskrifter

TU medier i Sverige bryter avsiktsförklaringen om samgående med Sveriges Tidskrifter. Det innebär att de bägge organisationerna fortsätter bedriva verksamhet var och en för sig.

– Det är tråkigt att TU fattat det här beslutet. Vi inom Sveriges Tidskrifter är övertygade om att mediebranschen behöver mer samarbete och en stark enad röst inför alla de hot vår sektor och demokratin står inför. Både vad gäller hoten mot den svenska tryck- och yttrandefriheten, mot enskilda journalister likväl som hur vi ska hantera det faktum att de globala monopolitiska nätjättarna tar stora delar av branschens annonsintäkter, säger Helle Klein ordförande i Sveriges Tidskrifter.

– Vi hade gärna sett en kraftsamling och ett samgående med Tidningsutgivarna framöver och var beredda att fortsätta processen. Vi har också satsat både ekonomiska och personella resurser under en längre tid för att få till stånd en ny stark branschorganisation. Men tyvärr kom vi inte längre med TU, fortsätter Helle Klein.

Det var i april 2019 som de bägge organisationerna tecknade en avsiktsförklaring i syfte att skapa en ny gemensam branschorganisation för dagstidningar, tidskrifter och redaktionella sajter. Efter undertecknandet har ett digert utrednings- och förankringsarbete genomförts samt förslag på stadgar och medlemsstruktur tagits fram.

– Sveriges Tidskrifter har en bra och väl utvecklad verksamhet som är omtyckt och förankrad bland medlemmarna. Vårt medlemsantal växer och ekonomin är stabil så för oss är det här visserligen tråkigt men vi kommer fortsätta jobba för branschens frågor med oförminskad styrka. Vi tror på samverkan i dessa för mediebranschen utmanande tider och kommer att fortsätta vår samarbetsstrategi på annat håll, säger Helle Klein, ordförande i Sveriges tidskrifter.

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

Med våra ca 360 medlemmar är vi landets största branschorganisation inom medieområdet. Sveriges Tidskrifter är medlem i Utgivarna, intresseorganisationen för publicistiska medieföretag i Sverige.

Sveriges Tidskrifter