2018-06-25 08:00Pressmeddelande

Trendbrott! Investeringen i möten med övernattning ökar hos Svenska Möten

null

Snittpriserna för möten med övernattning ökar, vilket är ett trendbrott mot de senaste årens kräftgång. Snittpriset för en konferensbokning med logi som Svenska Möten förmedlat har ökat med 8 procent under årets första fem månader, jämfört med samma period förra året. Ökningen tyder på att branschen blivit bättre på att optimera sina intäkter och skapa värde för kunden.

Det genomsnittliga värdet på en konferens med övernattning som Svenska Möten förmedlat årets fem första månader är 67 000 kr, att jämföra med 62 000 kr under samma period förra året. Ökningen innebär ett trendbrott mot de senaste årens stillastående snittpriser för konferenser med logi.

- En av anledningarna till ökningen är att våra medlemsanläggningar har blivit bättre på att skapa värden för kunden - och att ta betalt för det. Vi märker också allt tydligare att våra kunder ser möten som ett viktigt managementverktyg och investerar för att maximera dess effekter, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.

Trenden bekräftas bland de anläggningar inom Svenska Möten som rapporterar in siffror till Benchmarking Alliance*. Dessa anläggningar hade en positiv så kallad TRevPAR-utveckling (Total Revenue Per Available Room) på 8,7 procent under årets fem första månader, medan övriga anläggningar som rapporterar in siffror till Benchmarking Alliance visade oförändrade siffror under samma period.

Henrik Karlsson, Client Management and Business Development på Benchmarking Alliance säger:- Själva affären för möten har utvecklats väldigt mycket på kort tid, och att arbeta med revenue management med fokus på totaltintäkten har blivit ett framgångsrecept som inte minst Svenska Mötens anläggningar blivit allt bättre på. Med ett skiftat fokus från logi till totala intäkter ökar anläggningen inte bara omsättningen, utan också värdet som levereras till kunden.

Kontaktuppgifter för mer information:
Jannis Norén Karas, Svenska Möten, 073-981 00 77, jannis.karas@svenskamoten.se
Henrik Karlsson, Benchmarking Alliance, 070-936 77 80, henrik.karlsson@benchmarkingalliance.com

*Benchmarking Alliance tillhandahåller webbaserade plattformar för att mäta och jämföra nyckeltal för hotell- och konferensanläggningar, restauranger och SPA.

Om Svenska Möten

Svenska Möten hjälper företag och organisationer att utvecklas genom att ta tillvara på kraften i det personliga mötet. Svenska Möten grundades 1981 och ägs gemensamt av över 130 mötesanläggningar runt om i Sverige. Samtliga anläggningar är certifierade enligt höga kvalitetskrav och Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem. www.svenskamoten.se