2022-04-12 06:57Pressmeddelande

Svenskt näringsliv synar sina konferenser samtidigt som bokningarna ökar dramatiskt

Jannis Norén Karras, Försäljnings- och Affärsutvecklingschef Svenska MötenJannis Norén Karras, Försäljnings- och Affärsutvecklingschef Svenska Möten

När mötesbranschen återigen öppnar upp för fysiska möten efter pandemin, är saknaden av konferensmöten tydlig. Förutom att näringsliv och organisationer har en nyväckt konferensvilja i vackra svenska miljöer är det ordning och kontroll som gäller. Affärsresor har redan nagelfarits för ökad ekonomisk kontroll, säkerhet och hållbarhet. Något som nu sker även med möten och konferenser. Svenska Möten ser tydliga behov från näringslivet på att upphandla ett långsiktigt samarbete med en mötesexpert.

Pandemin fick hela mötesbranschen att ställas på ända, en snabb omställning till digitala möten och konferenser har gjort att de fysiska mötena mer eller mindre har försvunnit under de senaste två åren. Nu när restriktionerna lyfts har bokningar återigen börjat strömma in till Svenska Möten.

– Återväxten är på gång och vi ser tydligt hur mötesbokningarna ökat drastiskt sedan restriktionerna släppte i början av februari. Samtidigt ser vi också lite nya trender, bland annat är företagen mer benägna att boka övernattningar nu jämfört med före pandemin, säger Jannis Norén Karras, försäljnings- och utvecklingschef på Svenska Möten.

I takt med att mötesbeteendena har förändrats har man också sett förändringar i företagens och mötesbokarnas inställning till en mer långsiktig mötespartner. En trend som man också delvis ser som en effekt av pandemin. Inställda möten som satt ljus på kostnadsbilden och ett större behov av att få en bättre överblick över möteskostnader tror Jannis Norén Karras och Svenska Möten är anledningen till den ökade trenden.

– Trenden samverkar med en ökad professionalisering hos köparna, och större krav på att ta kontroll och etablera mötespolicys, säger Jannis Norén Karras.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF Samköp, är en av Svenska Mötens senast upphandlade kunder. LRF som vilar på grundvärderingen om ett hållbart samhälle hade bland annat krav på kvalitet, säkerhet och bra villkor kring valet av mötespartner, något som möter Svenska Mötens värderingar och krav på Svanenmärkta och hållbara anläggningar.

– Vi på LRF Samköp ville kunna erbjuda en riktigt bra mötespartner till våra kunder inom de Gröna Näringarna. Vi såg fördelen med Svenska Mötens alla Svanenmärkta anläggningar och att de står för kvalitet, säkerhet och schyssta villkor. Det känns tryggt för oss, Säger Catrin Engström, affärsutvecklare, LRF Samköp.

Om Svenska Möten

Svenska Möten hjälper företag och organisationer att utvecklas genom att ta tillvara på kraften i det personliga mötet. Svenska Möten grundades 1981 och ägs gemensamt av över 130 mötesanläggningar runt om i Sverige. Samtliga anläggningar är certifierade enligt höga kvalitetskrav och Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem. www.svenskamoten.se

Jannis Norén Karras
Försäljnings- och Affärsutvecklingschef