2021-04-26 06:00Pressmeddelande

Svenska Möten testar mötesdeltagare för Covid-19

Nu erbjuder Svenska Möten snabbtestning av alla mötesdeltagare för pågående Covid-19-infektion innan konferensen. Testet utförs på plats på mötesanläggningen av utbildad personal och 15 minuter efter utfört test meddelas provsvaret. Den nya tjänsten är ett samarbete med testföretaget Noviral.

Testningen sker genom att utbildad vårdpersonal från testföretaget Noviral, utför ett antigentest på samtliga mötesdeltagare vid ankomst till mötesanläggningen. Deltagarna identifierar sig via bank-id och hålls separerade från varandra fram tills de fått ett negativt provsvar. Deltagare som får ett negativt provsvar kan delta i mötet, medan eventuella positiva svar tas om hand av vårdpersonalen.

Under konferensen gäller Folkhälsomyndighetens regler och rekommendationer för social distansering, handhygien och så vidare, precis som vanligt.

- Det här är ett sätt att sänka tröskeln och få företag och organisationer att våga ta klivet och boka den där nödvändiga och efterlängtade konferensen, säger Jannis Norén Karras, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska Möten. - Vi behöver börja våga mötas igen. Det är alltför mycket som står på spel om vi inte gör det, inte minst våra företagskulturer och medarbetarnas hälsa.

Fakta om Novirals antigentest:

• Snabbt och enkelt test som detekterar pågående smitta och möjliggör storskalig testning. Mäter existensen av Sars-Cov-19-virusets ytprotein
  • Kort svarstid (15 minuter)
  • Sensitivitet och specificitet jämförbar med PCR-testning för nyare antigentester (de som Noviral erbjuder)
  • Komplement till PCR för screening på anläggningar och i situationer där stora grupper behöver bli testade snabbt, t.ex. vid konferenser.
  • Extra säkerhetsåtgärd till befintliga åtgärder och rekommendationer för att ytterligare minska risken för spridning och lokala utbrott

Läs mer om Noviral på noviral.se

För mer information och intervju, kontakta Jannis Norén Karras på e-post jannis.karras@svenskamoten.se  eller tel. 073-981 00 77.

Om Svenska Möten

Svenska Möten hjälper företag och organisationer att utvecklas genom att ta tillvara på kraften i det personliga mötet. Svenska Möten grundades 1981 och ägs gemensamt av över 130 mötesanläggningar runt om i Sverige. Samtliga anläggningar är certifierade enligt höga kvalitetskrav och Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem. www.svenskamoten.se