2021-06-11 05:00Pressmeddelande

Starkt ökande efterfrågan på fysiska möten och konferenser

Coronapandemin har slagit stenhårt mot hela besöksnäringen och bland de allra hårdast drabbade är aktörerna inom mötesindustrin. Men nu ser Svenska Möten en ökande efterfrågan på fysiska möten och konferenser på externa mötesanläggningar.

Maj månad utgjorde en vändpunkt för efterfrågan på fysiska möten och konferenser. Förfrågningarna på fysiska möten, konferenser, kick-offer och utbildningar till Svenska Möten ökade med 170 procent under den sista veckan i maj. Hela månaden landade på en total ökning på 66 procent. Och trendlinjen fortsätter att peka rakt uppåt - prognosen för juni är att inkommande förfrågningar hamnar i nivå med 2019.

Det är inte bara hösten som efterfrågas, många vill hinna ses innan semestrarna - i små grupper och gärna utomhus. Många säkrar även redan datum för 2022.

- Efter lättnaderna i restriktionerna som trädde kraft den 1 juni har efterfrågan fullständigt exploderat. Det märks att alla längtar efter att få träffas fysiskt och samla teamen och arbetslagen igen. Det är nästan så att det redan är fullt på vissa populära datum i höst, säger Jannis Norén Karras, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska Möten.

Men även om lättnaden för aktörerna inom mötesbranschen är stor och alla tecken nu pekar åt rätt håll, är en bit kvar till bokningsnivåerna innan pandemin. En risk för en fjärde våg i höst genom mutationer av viruset, gör den luttrade branschen försiktig med att blåsa faran över. Därtill är det svårt att förutspå hur stor andel av alla möten som kommer att förbli digitala när restriktionerna släpps och vad det innebär för fysiska möten.

Vad som är helt klart är att många nu har tröttnat på digitala möten och att suget efter att träffa kollegorna fysiskt igen är stort.

- Siffrorna talar sitt tydliga språk – nu vill vi träffas igen. Jag är övertygad om att företag och ledare som prioriterar att bygga laget och stärka företagskulturen igen efter en lång tids distansarbete, kommer att ha en fördel gentemot sina konkurrenter, avslutar Jannis.

Om Svenska Möten

Svenska Möten hjälper företag och organisationer att utvecklas genom att ta tillvara på kraften i det personliga mötet. Svenska Möten grundades 1981 och ägs gemensamt av över 130 mötesanläggningar runt om i Sverige. Samtliga anläggningar är certifierade enligt höga kvalitetskrav och Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem. www.svenskamoten.se

Relaterad media