2014-04-15 10:47Pressmeddelande

Vem blir Årets Stadskärna 2014? Kristianstad och Västervik i final!

Utmärkelsen Årets Stadskärna delas ut av organisationen Svenska Stadskärnor. Syftet är att premiera den svenska stad som under de närmaste föregående åren gjort störst framsteg i sin förnyelse av centrum genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. Med framsteg menas att det finns ett flertal mätbara resultat av stadskärnans utveckling. I år delas priset ut för 20:e året i rad i samband med Svenska Stadskärnors Årskonferens den 21-22 maj. Platsen är Västerås – förra årets vinnare.

Av de sökande städerna har juryn i år endast nominerat två till finalen. Valet står mellan Kristianstad och Västervik, två mindre kommuner som åstadkommit stora förbättringar på hemmaplan.

– Visserligen är det bara en som får utmärkelsen Årets Stadskärna, men egentligen är båda städerna vinnare, menar Lena Lindström, juryns ordförande.

För att ens bli kvalificerad till utmärkelsen Årets Stadskärna ska man ha blivit godkänd enligt kvalitetsmärkningen QM, Quality Mark. Dessutom ska samarbetsprocessen, som involverar så gott som samtliga aktörer och intressenter inom området stadskärneutveckling, ha pågått i flera år. Detta för att kunna mäta och utvärdera resultatet av insatserna.

Den stad som bäst uppfyllt kriterierna för utveckling och samarbete blir vinnare. Detta helhetsgrepp visar på insikt om och förståelse för staden som en tillväxtfaktor och magnet, som drar folk och företag till sig. Stadskärnan är stadens ansikte utåt och är en avgörande del för dess varumärke och nyckeln till framgång.

FÖR MER INFORMATION:

Lena Lindström, Juryns ordförande, Tillväxtavdelningen Örnsköldsviks kommun, 070-651 93 10, 0660-88 412, lena.lindstrom@ornskoldsvik.se

Eva Hägglund, Juryns vice ordförande, Sveriges kommuner och landsting, SKL, Avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad, 070-637 21 44, 08-452 78 67, eva.hagglund@skl.se

TIDIGARE VINNARE

2013 Västerås, 2012 Visby, 2011 Borås, 2010 Växjö, 2009 Linköping, 2008 Örnsköldsvik,           2007 Ystad, 2006 Skellefteå, 2005 Malmö, 2004 Härnösand, 2003 Helsingborg, 2002 Åmål,        2001 Örnsköldsvik, 2000 Malmö, 1999 Sundsvall, 1998 Falun, 1997 Linköping och Katrineholm, 1996 Örebro och Bollnäs, 1995 Jönköping

ÖVRIGA JURYDELTAGARE

Thomas Nilsson, Umeå C, Göran Höckert, Fastighetsägarna Syd, Thomas Jakobsson, Visita, Robert Östman, Trumbäcken Fastighets AB, Pia Sandin, Malmö Citysamverkan, Magnus Kroon, Svensk Handel, Helena Ransjö Alcenius, BoråsBorås TME AB, Elin Sandberg, Trafikverket och Kerstin Hugne, Boverket.

FAKTA
Svenska Stadskärnor arbetar för att öka medvetenheten om stadskärnans betydelse som tillväxtgenerator. Våra mest framträdande medlemmar arbetar aktivt med stadsutveckling i olika former. I Svenska Stadskärnor samverkar Sveriges Kommuner och landsting (SKL), Svensk Handel, Fastighetsägarna Sverige, Visita, Boverket, Trafikverket och drygt 150 enskilda företag, kommuner och samverkansorganisationer, samt nätverket Centrumutvecklare.se.

www.svenskastadskarnor.se

Om Svenska Stadskärnor AB