2024-05-21 21:39Pressmeddelande

Utmärkelsen Årets Stadskärna 2024 går till SÖDERTÄLJE

Årets Stadskärna 2024 SödertäljeÅrets stadskärna 2024 - Södertälje

Konkurrensen var hård, men i år är det Södertälje som sticker ut och är årets vinnare av det prestigefulla priset Årets Stadskärna. Här finns ett mångsidigt, distinkt och långsiktigt samarbete. Positionen flyttas fram steg för steg och arbetet med stadskärnan antas med stort självförtroende. Här får de unga ta plats och inkluderas i stadslivet. Visionen är genomarbetad, strukturen är tydlig och i stark samverkan skapas en livfull, trivsam och trygg mötesplats i toppklass med mångfald och puls. Vid Svenska Stadskärnors årskonferens i Malmö den 21 maj fick Södertälje ta emot det mycket välförtjänta priset i tuff konkurrens med den andra finalisten Hudiksvall.

– Utmärkelsen Årets Stadskärna delas ut till den svenska stad som visar på störst framsteg i utvecklingen av centrum i samverkan mellan det privata och det offentliga. I Södertälje jobbar man långsiktigt och utvecklar samtidigt sitt arbete hela tiden, förklarar Annika Boman, juryns ordförande och vice ordförande i Svenska Stadskärnor

JURYNS MOTIVERING
En stadskärna i toppklass som är en självklar mötesplats för alla. Med de ledorden har Södertälje samverkat kring innovativa utvecklingsprojekt, skapat spännande aktiviteter för ungdomar och ökat tryggheten i stadsmiljön. Varumärket Södertälje fylls med positiva värden och staden skapar sig en nationell position som destination. Kontinuitet och långsiktighet präglar arbetet och genom att fortsätta på den inslagna vägen kan man nå långt i strävan att skapa en fantastisk stadskärna.

FÖR MER INFORMATION:
Annika Boman, juryns ordförande, Svenska Stadskärnor, 0708 753 881, annika.boman@vastervik.com
Björn Bergman, vd, Svenska Stadskärnor 0702 238 624, bjorn.bergman@svenskastadskarnor.se

KONTAKTPERSON VINNARSTADEN SÖDERTÄLJE: Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City, 0707 763 162, aljosa@sodertaljecity.se

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Vi samverkar med cirka 180 kommuner och företag, samverkansorganisationer, konsultföretag, arkitektkontor samt nätverken Sveriges centrum- och platsutvecklare, ATCM i England och IDA i USA.

Björn Bergman
Björn Bergman