2023-05-31 21:03Pressmeddelande

Utmärkelsen Årets Stadskärna 2023 går till Malmö

Malmö Årets Stadskärna 2023Malmö Årets Stadskärna 2023

Konkurrensen var hård, men i år är det Malmö som sticker ut och är årets vinnare av det prestigefulla priset Årets Stadskärna. I den livfulla stadskärnan, i en stad skapad av många, har Malmö genom gedigen och kompetent samverkan genomfört ett stort antal utvecklingsprojekt. Bredden och den fina strukturen i organisationen är kännetecknande för allt som görs. I flera år har arbetet med att ta hand om och utveckla stadskärnan genomförts på ett föredömligt sätt och en mängd aktiviteter levereras för en upplevelsetörstande publik. Det här bådar gott för framtiden, det här är staden man vill man besöka – igen och igen! Vid Svenska Stadskärnors årskonferens i Helsingborg den 31 maj fick Malmö ta emot det mycket välförtjänta priset i tuff konkurrens med finalisterna Södertälje och Sundsvall.

– Utmärkelsen Årets Stadskärna delas ut till den svenska stad som visar på störst framsteg i utvecklingen av centrum i samverkan mellan det privata och det offentliga. Här har Malmö jobbat långsiktigt och samtidigt hela tiden utvecklat sitt arbete, förklarar Annika Boman, juryns ordförande och vice ordförande i Svenska Stadskärnor

Juryns motivering

Genom ett brett samarbete med professionell attityd och stor kompetens har Malmö planerat och genomfört viktiga gemensamma utvecklingsprojekt. Kulturen får spela en stor roll, trygghetsfrågorna hanteras strukturerat och genom nya utvecklingsmodeller har samarbetet genomförts på bred front. Innovativa trafiklösningar, urbana stråk, attraktiva platser och spännande koncept har tillkommit. Dessutom finns en tydlig strategi för marknadsföring, kommunikation och byggandet av stadens varumärke. Alla vill vara med och bidra till stadens utveckling och attraktivitet.

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Vi samverkar med cirka 180 kommuner och företag, samverkans-organisationer, konsultföretag, arkitektkontor samt nätverken Sveriges centrum- och platsutvecklare, ATCM i England och IDA i USA.