2020-05-27 09:39Medlemsinfo

Vi ses i Östersund 26-27 maj nästa år!

Idag skulle vi inlett vår Årskonferens i värdstaden Östersund. Vi såg fram emot att träffa alla glada, förväntansfulla, nätverkande och vetgiriga stadsutvecklare från hela Sverige. Men Covid-19 tvingar oss att flytta fram konferensen till 26-27 maj 2021 i Östersund. Det är väldigt ledsamt för det ger ju så mycket energi och inspiration att träffas på riktigt och utbyta, tankar, idéer och bara umgås. När det inte blev som det skulle skickar vi denna film med några glimtar och minnen från tidigare konferenser samt hälsning från Björn Bergman, vd för Svenska Stadskärnor samt Calle Hedman, centrumtutvecklare Destination Östersund och Bosse Svensson, KSO, Östersund kommun.

Se filmen här.

Lyckad digital premiär av årsmötet

Nerverna var på helspänn inför gårdagens premiär av vårt första digitala årsmöte i historien! Till vår stora glädje fungerande allt. Vi har spelat in föreläsningar om vikten av samverkan och beredskap i krissituationer som du kan ta del av.

Vikten av gemensam kraftsamling för att klara krisen och komma ut starkare på andra sidan, Lena Micko, civilminister, ca 15 min länk

”Vi måste hålla ihop även om det är tufft för många.” Tron betyder mycket och det är viktigt att vi fortsätter att jobba för levande och pulsrika städer och orter både nu och framöver. Regeringen erbjuder olika möjligheter till fortsatt utveckling av hållbar, grön och hälsosam stad. En del i det arbetet är ökad digitalisering, menar civilminister Lena Micko.

Riskanalys för citysamverkan i coronakrisens spår, Hanna Candell, vd Helsingborg City och Stina Storm, vd City Örebro, ca 10 min, länk

Vad behöver vi tänka på i krissituationer? En högst aktuell fråga som nätverket Key City Group, KCG, bestående av Sveriges 14 största städer tagit fasta på. Det som från början var tänkt som ett underlag till respektive organisations styrelser utvecklades till en övergripande gemensam analys; ”Riskanalys för samverkan i City – i Coronakrisens spår. Den innehåller KCG-nätverkets samlade kunskaper och erfarenheter av centrum- och platsutveckling i coronatider och ska ses som ett grundunderlag som respektive stad eller ort kan anpassa till sin situation och organisationsform.

Här hittar du deras powerpointpresentation och här kan du läsa deras längre sammanställning av enkäten.

Per Eriksson ny ordförande i Svenska Stadskärnors styrelse

Den 26 maj genomförde vi vår bolags- och föreningsstämma digitalt. Till ny styrelseordförande valdes Per Eriksson, tidigare vd och numera Senior Advisor på City i Samverkan i Stockholm, som efterträder Paul Lindvall. Per Eriksson har tidigare suttit som ledamot i Svenska Stadskärnors styrelse och har en gedigen kunskap och erfarenhet av stads- och platsutveckling. Invalda på ett år är Susanne Ytterholm, bolagsjurist på Visita och Carl Arnö, direktör på Stadsbyggnadsförvaltningen, Västerås stad. Nyval på två år är Angelica Ekholm, näringslivschef Borlänge kommun samt Knut Rost, vd Diös Fastigheter. Övriga ledamöter är Elisabeth Elmsäter Vegsö, Svensk Handel, Annika Boman, Västervik Framåt, Helena Olsson, Fastighetsägarna Stockholm, Jesper Örtengren, Vasakronan, Linda Ahlford, Sveriges Kommuner och Regioner. Vid det efterföljande konstituerande årsmötet valdes Elisabeth Elmsäter Vegsö till vice ordförande.

Här är kort presentation av vår nye ordförande och de nyinvalda ledamöterna. Se även här

Nya stadsstjärnor

För sina mångåriga och värdefulla insatser i Svenska Stadskärnors styrelse överlämnades tre stadstjärnor till avgående ordförande Paul Lindvall samt ledamöterna Helena Ransjö Alcenius, BoråsTME och Annna Hag, Visita med följande motiveringar:

Paul Lindvall tog över ordförandeklubban mitt i omstruktureringen av våra städer, handeln och vår förening. Under din tid som ordförande förde du därför fram behovet av strategi och en tydlig färdriktning inför framtiden för Svenska Stadskärnor. Ditt arbete kommer ha stor betydelse de kommande åren, både inom vår förening och för stadsutvecklingen i stort.

Helena Ransjö Alcenius är en av förgrundsgestalterna i utvecklingen av din hemstad och ett föredöme för hela branschen, Du besitter en unik kunskap om hur utvecklings-processer kan drivas och den erfarenheten har du generöst delat med dig av inom styrelsearbetet i  Svenska Stadskärnor och för Sveriges städer.

Anna Hags röst vid föreläsningar och styrelsearbete har öppnat mångas ögon för besöksnäringens roll. Hon har bidragit med stor kunskap, kompetens och lyft in besöksnäringens perspektiv också i vårt föreningsarbete.

Från Pre-seminars till webinars

Varje år, i samband med våra årskonferenser, brukar vi inleda med Pre-seminars, där våra Preferred Partners bjuder på spetskompetens inom sina olika nischer. Dessa seminarier har varit väldigt uppskattade av alla deltagare som på kort tid kunde välja mellan ett fullspäckat smörgåsbord laddat med nyttiga råd, rön, konkreta tips kring stads-, plats- och centrumutvecklingens behov av smarta lösningar, tjänster, produkter med mera. I rådande situation ändrar vi nu formen och kör digitala presentationer istället. Här kan du ta del av några webbinars, filmer och presentationer.

Vi har även uppdaterat Preferred Partner Guiden för 2020/21 där du hittar samtliga våra partners.

Påminnelse Covid-19 enkät

I förra veckan skickade vi ut en Covid-enkät om läget i våra städer och orter. Vi har fått in en hel del svar men vill här påminna dig som ännu inte skickat in dina svar. Du hittar den här. Det tar max 10 minuter att besvara. Sista svarsdatum är 29 maj.

Kampanj framtagen av Hessle CIty som gärna delar med sig idén till andra städer och orter.

Hemestertider närmar sig!

Ständigt uppfinner våra medlemmar nya kreativa och innovativa lösningar på problem vi aldrig tidigare mött. Lagom till stundande semestertider har Johan Jönsson och Caroline Strindlund på Hessle City tagit fram en neutral kampanj om att Semestra på hemmaplan, som de gärna delar med sig av till övriga städer och orter. Det här är bara ett av många exempel på sann samverkan. Fler hittar du på Facebook Tillsammans för City.

NYA DATUM FÖR VÅRA UTBILDNINGAR

Kunskap är en färskvara – välkommen till någon av våra branschanpassade kurser som ger kunskap, inspiration, utökat nätverk med erfarenhetsutbyte.

14-16 september Det Coachande Ledarskapet i Malmö. Läs mer här

11-13 november UCM Basic Stads-, plats- och centrumutveckling Läs merr

16-17 november UCM BID-Manager, mer information kommer

KALENDER

8 sept Citygroupsträffar

14-16 sept Det coachande ledarskapet

4 nov Sweden Urban Arena, Stockholm

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Våra främsta partners är Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna Sverige. Vi samlar ca 200 organisationer och kommuner och är representerade av medlemmar i 105 svenska orter och städer.