2021-04-29 10:32Medlemsinfo

Välkommen sköna maj!

Välkommen säger vi även till vår nya Guldpartner Telia Company AB som med sitt verktyg Telia Crowd Insights erbjuder historisk och löpande insikter om rörelsemönster och befolkningsvolymer i staden och kommunen baserat på data från mobilnätet. Insikterna används som ett strategiskt verktyg för hur ortens centrum och besöksnäringen utvecklas, varifrån människor kommer, hur vardagar och helger skiljer sig i aktivitetsnivåer och vilka dagar som lockat extraordinärt många besökare. Läs mer på vår hemsida och deras hemsida. Bläddra neråt och läs om deras samarbete med Kalmar.

Dags för årsmöte – boka 25 maj kl 15.00

För varje dag närmar vi oss möjligheten att få träffas fysiskt. Siktet är inställt mot Årskonferensen i Östersund 15-16 september. Innan dess kommer vi att genomföra vårt årsmöte digitalt den 25 maj kl 15.00. Inbjudan och information kommer, men notera redan nu i din kalender.

Grattis Ludvika till förnyat Purple Flag-certifikat!

Några av Unika Ludvika styrelseledamöter Alexandra Magnusson Unika Ludvika, Ulrika Andersson Visit Dalarna Erik Odens Näringslivschef, Eva-Lena Gunningberg LudvikaHem, Håkan Flink Hitachi ABB Power Grids Veronica Lindgren Unika Ludvika, Ulrika Nordqvist Jungen och Ulla Köhler Best Western Grand Hotell.

Ludvika har sedan förra certifieringen genomfört många förbättringar i sitt Purple Flag-område. Ombyggnaden av gågatan har blivit klar och är nu en populär mötesplats för events, lek och avkoppling melllan shoppingturerna. Flera stora renoverings- och ombyggnadsprojekt har startat för att underlätta tillgängligheten och välkomnandet till unika Ludvika. Grattis till ett bra jobb och lycka till med det fortsatta arbetet.

Purple Flag-certifikatet är ett bevis på att man uppfyller kriterierna för att skapa ett tryggt, säkert, välkomnande samt upplevelserikt kvälls- och nattliv. Certifikatet förnyas vartannat år.

Nyfiken på Purlpe Flag? Läs mer här

WEBINARS

FOKUS 59 minuter 6 maj kl 10.00-10.59

FOKUS: Översiktsplanens betydelse för stadskärnans utveckling

Se hela inbjudan här.     •    Anmälan gör du här senast 5 maj kl 16.00

Bjud gärna med din styrelse, fastighetsägarna eller ledningsgrupp. Boka gärna kommande datum 3 juni, 2 september, 7 oktober, 4 november och 2 december.

BID-FORUM 24 maj kl 15.00-16.00

Tema:  Fastighetsägarnas roll i BID-processen.

Inbjudan kommer inom kort.

Svensk Handels säkerhetsvecka 3-7 maj

Missa inte Svensk Handels säkerhetsvecka som detta år sker i en digital lightversion. Under veckan lägger man extra fokus på frågor som rör säkerhet och trygghet. För mer information och anmälan läs här.

Forskningsrapport om "Rädslans geografi" klar

Resultatet av forskningsprojektet Rädslans geografi: turistdestinationen i skuggan av föreställningar om terrordåd” som under två år har bedrivits vid Lunds universitet är nu sammanställt i rapporten ”Säkert! Upplevd trygghet på svenska besöksmål” som ges ut av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) som har finansierat forskningen. Läs här.

Inbjudan till webinar den 12 maj kl 08.30 - 09.15

Forskargruppen presenterar sin studie och svarar på frågor. Välkommen att diskutera resultaten och dess betydelse för säkerhets- och trygghetsarbetet för svenska besöksmål. Bjud med kollegor som du tror kan vara intresserade.

Anmäl dig här.

UTBILDNINGAR

Välj bland våra branschanpassade utbildningar där du även får möjlighet att nätverka med kollegor från Sverige.

•   6-8 sept nytt datum för UCM Personligt ledarskap steg 1 Läs mer

•  12-14 okt UCM Det coachande ledarskapet steg 2  Läs mer

2-4 nov UCM Basic Stads-, plats- och centrumutveckling  Läs mer

Information från våra partners

Kalmar från ovan, foto Hasse Schröder-Johner

Så använder Kalmar rörelsedata från Telia i sitt dagliga arbete

Anonym och grupperad rörelsedata från mobilnätet används av Kalmar för att ta relevanta beslut och utveckla staden som destination. Genom att veta varifrån besökare kommer, var i staden de uppehåller sig och hur väl riktade marknadsföringsaktiviteter får önskad effekt får man löpande värdefulla insikter. Läs mer om hur Kalmar arbetar datadrivet och om tjänsten Telia Crowd Insights här:

Är du intresserad av hur Crowd Insights kan hjälpa din stad/kommun? Läs mer på hemsidan eller kontakta Christian.lewenhaupt@teliacompany.com

Mobilia köpcentrum i Malmö har valt Parkmans parkeringssystem.

Mobilia satsar digitalt för att få en bättre kundupplevelse!

Shoppingcentret Mobilia i Malmö är ett modernt och flexibelt stadsnära centrum som erbjuder handel, kontor och en stor andel av servicefunktioner som sjuk- och tandvård samt ett stort antal attraktiva boenden. Anläggningen ägs av Atrium Ljungberg och för att ge sina kunder bättre service har man valt att utveckla sin parkeringstjänst. Med goda erfarenheter från Sickla köpstad har de även denna gång valt Parkmans  kameraövervakningssystem. Ingen registrering, inga bommar, biljetter eller tillståndslappar behövs. Beläggningen är nu mer jämnt fördelad mellan de olika parkeringsalternativen utomhus och parkeringshuset. Från centrumledningen är man också nöjd och utnyttjar alla statistik och all fakta man får fram från systemet. Det handlar om hur och när beläggningen ser ut, vilka kategorier som kommer när och inte minst vart Mobilas har sina upptagningsområde av kunder för att styra sin marknadsföring.

Läs mer här

För mer information kontaka Pär Friberg på Parkman.

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Våra främsta partners är Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna Sverige. Vi samlar ca 200 organisationer och kommuner och är representerade av medlemmar i 105 svenska orter och städer.