2023-06-16 08:00Nyhetsbrev

Nya utmärkelser ska delas ut!

Vem får utmärkelsen Årets BID-område 2023?

Sedan 2015 har många av våra medlemmar genomfört ett flertal framgångsrika BID-processer runt om i landet utifrån Svenska Stadskärnors modell. Det finns flera goda exempel och en stor erfarenhet hur den fungerar i praktiken och hur man lokalt uppnått resultat som tidigare verkade omöjliga. Utmärkelsen delas ut för första gången den 19 oktober, i samband med vår höstkonferens Sweden Urban Arena i Malmö.

– Framgång i samverkan smittar och ger ringar på vattnet och med utmärkelsen Årets BID-område 2023 vill vi uppmärksamma det viktiga utvecklingsarbete som sker, säger Inger Alfredsson, nationell samordnare på Svenska Stadskärnor som bl a coachat städerna i deras BID-processer.

För att kunna söka till utmärkelsen ska ett antal kriterier uppfyllas. Läs mer här. Ansökan ska var inskickad senast 22 september.LInjer orange 2 mm.jpg

Vem får utmärkelsen Årets Purple Flag-område 2023?

Första gången utmärkelsen Årets Purple Flag – för bättre och tryggare kvällsupplevelser delades ut var 2016  Kvällslivet är en viktig del för våra städers och orters attraktionskraft, likaså behovet av upplevd trygghet samt ett rikt utbud för alla. För att nå önskat resultat är samverkan mellan krögare, kommun och fastighetsägare viktiga framgångsfaktorer som gör skillnad, säger Björn Bergman, vd för Svenska Stadskärnor.

Prisutdelningen sker i samband med vår höstkonferens Sweden Urban Arena i Malmö, då även Årets BID-område delas ut.

Ansökan ska var inskickad senast 22 september. Läs mer om kriterierna här. Se tidigare vinnare här LInjer orange 2 mm.jpg

Notera i din kalender! Höstkonferens Sweden Urban Arena 19 oktober i Malmö

Temat för årets höstkonferens Sweden Urban Arena är Fast Future som vi arrangerar tillsammans med Sveriges centrum- och platsutvecklare med MK Illumination som huvudsponsor. Det är en internationell konferens som tar sikte på morgondagens ambitioner och visioner att skapa optimala samt hållbara samhällen. Vilka lärdomar tar vi med oss, vilka nya spelregler och krav behöver vi skapa beredskap för?

Den internationella programmet börjar kl 12.30-17.00 följt av ett branschmingel.

Förmiddagens program är på svenska och erbjuder bl a erfarenhetsutbyte i forum för BID, Purple Flag och vårt Forskningsråd. I anslutning till konferenen arrangerar vi dessutom en studieresa till Köpenhamn samt stadsvandring i Malmö. Så boka datumen i din kalender –  der information kommer.

LInjer orange 2 mm.jpg

Vem blir Årets Stadskärna 2024?

Vi gratulerar Malmö som fick det prestigefyllda priset i år den 31 maj i Helsingborg. Med tanke på hur snabbt tiden går, vill vi redan nu uppmuntra er att ta steget för att söka till nästa års uttagning. Intresseanmälan skickas senast den 31 december 2023 till bjorn.bergman@svenskastadskarnor.se  LInjer orange 2 mm.jpg

Du har väl anmält dig till branschminglet på Almedalen 27 juni!

Här är programmet – se hela inbjudan här.

11.00 – 13.00  Lunchmingel  – Vi serverar hemlagad hamburgare med tillbehör

14.00 – 16.00  Rundabordssamtal kring stads- och platsutveckling

17.00 – 19.00 Mingel Vi serverar hemlagad spansk paella med tillbehör

Adress: Södra Kyrkogatan 2, Visby, ingång – följ skyltarna.

Välkommen med din anmälan till senast 24 juni till lotta.engvall@svenskastadskarnor.se

Information från vår Guldpartner Telia

Boosta er destination med hjälp av Telias rörelsedata

Tillgång till relevant data är A och O för en kommun, stad eller destination som på riktigt vill utvecklas – men ofta saknas bra insikter över till exempel besöksflöden och varifrån människor kommer, hur vardagar och helger skiljer sig i aktivitetsnivå eller vilka dagar som lockat extra många besökare. Det kan Telia Crowd Insights råda bot på. Få en känsla för tjänsten här.

Telia Crowd Insights är en prenumerationsbaserad tjänst som använder aggregerad och anonymiserad data från Telias mobilnät, uppräknat till att täcka hela Sveriges befolkning, för att skapa insikter om samhällets puls utifrån rörelsemönster. En av städerna som prenumerar på denna tjänst är Sundsvall, finalist i Årets Stadskärna 2023. Så här säger Jonas Albecker, vd/stadsutvecklare på Stadsutveckling i Sundsvall AB:

Sundsvall prenumererar på Telia Crowd Insights för att få tillgång till aggregerad data om besökares rörelsemönster i olika områden. Det är viktigt att vi som utvecklar staden tillsammans förstår hur människor rör sig och interagerar på olika platser. Istället för att gå på magkänsla har vi tillgång till fakta som ger oss värdefulla insikter att använda i planerings- och utvecklingsarbetet.

Genom att insikterna baseras på både historisk (från 2019) och löpande uppdaterad data är insikterna ständigt aktuella, kan jämföras med tiden innan pandemin, och besluten baseras inte på rena uppskattningar eller flera år gamla data som hunnit bli irrelevant. Kontakta jesper.strandberg@teliacompany.com vid intresse, frågor eller för att få en demo.

Information från vår InnoPartner EasyArr

EasyArr – digitalplattformen för alla live-evenemang i en stad

– Vi förverkligar publikdrömmar – artisters, lokalägares, krögares, arrangörers och publikens drömmar. Med vårt system kan vem som göra egna arrangemang helst riskfritt med start på mindre än en timme från idé till biljettförsäljning, säger Lars Gidfeldt på Easyarr.

Det innebär att alla lokalägare kan bli sök- och bokningsbara för alla, helt kostnadsfritt. EasyArr:s plattform, lanserades i mars 2023 och har redan ett antal lokalägare, artister och arrangörer som börjat använda plattformen för sina olika live-evenemang runtomkring i Sverige.

För demonstration och mer information kontakta Lars Gidfeldt, lars.gidfelt@easyarr.se   070-753 00 00 • www.easyarr.se.

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Vi samverkar med cirka 180 kommuner och företag, samverkans-organisationer, konsultföretag, arkitektkontor samt nätverken Sveriges centrum- och platsutvecklare, ATCM i England och IDA i USA.