2020-12-15 09:02Medlemsinfo

Nya datum för Årskonferensen och ansökan till Årets Stadskärna 2021

l

I det akuta läge som drabbar hela Sverige har Svenska Stadskärnor beslutat att flytta fram Årskonferensen och även utnämningen av Årets Stadskärna – från maj till 15-16 september 2021. Vi gör detta för att maximera möjligheterna att genomföra konferensen fysiskt i Östersund. Vi längtar efter att få ses igen!

Ansökningstiden till Årets Stadskärna förlängd

I dessa omvälvande tider med många utmaningar för våra stadskärnor känns det extra viktigt att utmärkelsen Årets Stadskärna delas ut som förr. Omständigheterna är annorlunda och vi får tillsammans anpassa oss efter de riktlinjer som Folkhälso-myndigheten anger, samtidigt som vi också behöver sätta fokus på stadskärnans betydelse för tillväxt och välfärd.

Med anledning av den pågående pandemin har vi beslutat att förlänga anmälningstiden till Årets Stadskärna 2021. Intresseanmälan med information om vilken stad det gäller samt kontaktuppgifter ska mailas till oss på anmalan@svenskastadskarnor.se senast 28 februari 2021. Nästa steg är att fylla i det standardiserade och digitala ansökningsformuläret som vi skickar till er efter inkommen intresseanmälan. Det ifyllda formuläret ska returneras till oss senast den 30 april 2021. Mer fakta om QM ansökan kan du läsa här. Genom denna förskjutning ger vi även juryn en chans att fysiskt besöka kandidatstäderna under maj/juni och då möta alla intressenter.

Förlängd tid till omcertifiering av QM

Vi har även beslutat att förlänga möjligheten till en förenklad omcertifiering av ert QM med ett år. Missa inte möjligheten att enkelt bibehålla ert QM. Den stad som söker till Årets Stadskärna 2021 måste ha lämnat in sin QM-ansökan senast den 30 april 2021 för att kunna bli kandidatstad.

Välkommen med er ansökan till Årets Stadskärna och QM!

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Våra främsta partners är Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna Sverige. Vi samlar ca 200 organisationer och kommuner och är representerade av medlemmar i 105 svenska orter och städer.