2021-02-26 14:13Medlemsinfo

Nu kan du anmäla dig till Årskonferensen 15-16 september i Östersund

Fika på Hamngatan i Östersund. Foto: Göran StrandFika på Hamngatan i Östersund. Foto: Göran Strand

Som vi längtar att få träffas på riktigt igen för att prata, skratta och umgås som förr. Men också för att få inspiration, fylla på kunskapsbanken och diskutera hur vi tillsammans formar det nya normala i våra städer, orter och centrum. Temat är ”Den värdefulla staden” som vi kommer att belysa utifrån olika perspektiv med målet att göra en omstart med omtanke. Tillsammans utforskar vi hur vi på bästa sätt fyller den med nya värden för att påskynda återhämningen, öka tillväxten och höja attraktionskraften.

Vi ser också fram emot att besöka vackra Östersund och höra mer om hur de samverkar kring sin värdefulla stad. Notera även mingelkvällen den 14 september!

Läs mer i vår folder här

Välkommen med din anmälan här

Påminnelse: Fokus 59 minuter 4 mars 10.00-10.59

Hur fyller vi tomma lokaler i centrum?

I det första ”FOKUS 59 minuter”-webinar har vi lediga lokaler i centrum som tema och hur det påverkar totalupplevelsen av våra centrum, stråk och gator.

Hur och med vad fyller vi dem för att skapa liv och rörelse på kort sikt? Vad behöver vi tänka på när det gäller utbudsmixen på längre sikt? Vilka framgångsfaktorer gäller i framtiden? Vad förväntar sig morgondagens citybesökare? Det är några frågor som våra inbjudna gäster ska försöka besvara. Du får träffa Isabel Gölles, Platsvision, Jesper Örtengren, Vasakronan och Anna Liljenby, Fastighetsägarna GFR, som alla har en bred och lång erfarenhet av fastighetsbranschen både i rollen av att vara hyresgäst, hyresvärd och etableringsansvarig. Vi får också ta del av några goda exempel från Karlstad, Ludvika och Ängelholm.

Denna webinarserie vänder sig endast till medlemmar i Sveriges Cetnrumutvecklare och Svenska Stadskärnor. Välkommen med din anmälan här

Notera även kommande datum 6 maj, 8 april, 3 juni, 2 september 7 oktober, 4 november och 2 december.

BID FORUM Frukostwebinar 25 mars  08.30-09.30

Tema – Hur kan den lokala samverkans-organisationen utvecklas och förändras med Svenska Stadskärnors BID-modell?

Innehållet i vårt BID FORUM denna gång är hur samverkan/samfinansiering ser ut efter en genomförd BID-process. Vi ska få lyssna på André Liljemark projektledare/ handelsutveklare i Torsby och Andreas Jarud VD för Ängelholms Näringsliv om hur deras arbete fungerar.

Anmäl dig här:

Spetsa din kompetens!

16-17 mars UCM BID-Managerutbildning, genomförs digitalt FULLTBOKAT!

21-23 april UCM Basic Stads-, plats- och centrumutveckling i Malmö. Läs mer här

4-6 maj UCM Personligt Ledarskap läs mer här

12-14 okt UCM Det coachande ledarskapet läs mer här

2-4 november UCM Basic Stads-, plats- och centrumutveckling, program kommer

Inspiration från våra Preferred Partners

Mobila lekattraktioner för att locka fler barnfamiljer till city

För att få fler barnfamiljer till city sommartid erbjuder CADO mobila uppställda lekredskap. Något som bör intressera stadens cityplanerare,  då problemet att få med barnen till stan beror ofta på att det saknas några barnaktiviteter i city.

CADO har tillsammans med leverantörer tagit fram ett antal spännande lekattraktioner som enkelt kan placeras på gator och torg. Förutsättningen för denna typ av lekredskap är att de enkelt, utan förankring kan sättas direkt på marken. CADOboxen är ett lysande exempel på denna typ av redskap, en hel container full av lek.

Andra lekfulla möjligheter

Tänk ett stort tåg eller en lekbil i trä placerad mitt på torget, en hisnande känsla för alla barn. Samtidigt en trygg och godkänd lekplats som ger föräldrarna möjligheter till en lugn stund. CADO har många olika, små som stora lekredskap som kan användas på detta smarta sätt. Små aktivitetshus, lekfigurer och lekbåtar är också alternativ som kan göra lekområdet attraktivt för barn i olika åldrar.

Som en svalkande nyhet kan vi nu även placera vattenleksanläggningar som endast kräver tillgång till vatten och avlopp, men ingen el, detta blir dock en permanent lösning.

Kontakt: Kjell Parmborn • +46 40-452300 • kjell@cado.se • www.cado.se

Nya Hagastaden – ett av Sveriges största utvecklingsprojekt

Humlegården Fastigheter äger kvarteret som får nytt liv, där den anrika Vasastaden och den framväxande Hagastaden möts. Utvecklingen av Hagastaden är ett av Sveriges största stadsutvecklingsprojekt. Den nya stadsdelen ska vara klar år 2030 och då kommer här att finnas en ny tunnelbanestation som öppnar 2028, 6 000 nya bostäder och 50 000 betsplatser.

Strax intill Norra Station etableras den nya Norra Stationsparken – en av Stockholms största parksatsningar. En grön oas med ett modernt parktorg där det finns plats för torghandel, marknader och andra mindre evenemang. Parken beräknas vara färdig år 2024.

Frontages uppdrag är att på uppdrag av Humlegården Fastigheter fylla de kommersiella ytorna med food and beverage koncept som tillgodoser behoven från både boende och arbetande i Hagastaden och som håller området levande från tidig morgon till sen kväll.

Kontakt: Pernilla Karvia Partner • +4670 273 57 88 •  pernilla.karvia@frontage.se

www.frontage.se

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Våra främsta partners är Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna Sverige. Vi samlar ca 200 organisationer och kommuner och är representerade av medlemmar i 105 svenska orter och städer.