2022-11-23 08:43Medlemsinfo

Dags att söka till Årets Stadskärna 2023! Sista anmälningsdagen är 31 december

Helsingborg Årets Stadskärna 2022
Foto: Tim MalmborgHelsingborg Årets Stadskärna 2022 Foto: Tim Malmborg

Nu är det dags för alla kanditatstäder att anmäla sitt intresse till utmärkelsen Årets Stadskärna 2023. Senast 31 december 2022 behöver vi få in er intresseanmälan. Under våren meddelas vilka städer som går till final.

Välkommen med din ansökan. Länken hittar du längre ner i nyhetsbrevet.

Vad betyder det att bli Årets Stadskärna?

– Att vi utsetts till Årets Stadskärna är ett kvitto på att vi har gjort rätt saker fram till nu. Men arbetet tar ju inte slut utan nu har vi också börjat titta på framtidens stadskärna och tagit fram en strategi för vart vi är på väg fram till 2030. Det handlar en del om hur vi mer kan ta tillvara på närheten till havet, hur vi ska jobba mer med kvarteren, det goda grannskapet och inte minst hur vi får in mer kultur i stadskärnan, säger Hanna Candell, vd för Helsingborg City.

Alla som tar steget att söka till Årets Stadskärna är vinnare, menar Annika Boman från Västervik. Hon talar av egen erfarenhet. Västervik var nominerade 2014. Då blev det en silverplats och tre år senare korades de till Årets Stadskärna 2017! Annika är vice ordförande i Svenska Stadskärnors styrelse och juryns ordförande för Årets Stadskärna. Till vardags arbetar hon som verksamhetsområdeschef för platsutveckling på Västervik Framåt och hon vet hur avgörande samverkan är för stadens attraktionskraft och tillväxt.

Bli inspirerad av tidigare vinnare här.

Kriterier för att söka till Årets Stadskärna

För att bli nominerad till Årets Stadskärna krävs ett giltigt kvalitetscertifikat på samverkan, QM, Quality Mark. Utöver det ska man kunna redovisa uppnådda resultat baserat på strategier och handlingsplaner med tydliga mål, budget och att genomförandet sker i samverkan mellan det offentliga och det privata. Som medlem Svenska Stadskärnor kan du ansöka om ett QM utan kostnad. som är en kvalitetssäkring på samverkansarbetet i din stad.

Läs mer om QM här.

Anmälan till Årets Stadskärna gör du senast den 31 december här.

Fakta om Årets Stadskärna hittar du här.

Ansökningsförfarande steg för steg

31 dec 2022 Intresseanmälan till Årets Stadskärna 2023 och sista dag att söka QM-certifiering.

28 feb 2023 Sista dag att maila digitalt ansökningsformulär till utmärkelsen Årets Stadskärna.

Mars 2023 Jurybesök hos samtliga kandidater, datum efter överenskommelse med resp stad. Preliminärt görs jurybesöket under vecka 11 och 12.

20 april 2023 Möjlighet för kandidaterna att träffa hela juryn digitalt, 15-20 min presentation.

25 april 2023 De nominerade finalisterna presenteras 25 april kl 10.00.

31 maj 2023 Finalisterna presenterar sina bidrag på Årskonferensen. Utmärkelsen Årets Stadskärna 2023 delas ut på kvällens bankett.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta någon av oss, se nedan!

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Vi samverkar med cirka 180 kommuner och företag, samverkans-organisationer, konsultföretag, arkitektkontor samt nätverken Sveriges centrum- och platsutvecklare, ATCM i England och IDA i USA.