2019-01-22 11:24Pressmeddelande

Här är finalisterna i Stora PR-priset 2019

Nu har PR-branschens förjury och nyinrättade ”framtidsjury” sagt sitt och utsett tio finalister till Stora PR-priset 2019. Vinnarna tillkännages och hyllas på Stora PR-prisets galakväll den 7 februari.

- Det är en härlig bredd på årets finalbidrag vilka representerar allt från doft av gammal mjölk och bannlyst skräckfilm till DO-anmälan av Diskrimineringsombudsmannen, säger Mats Georgson, juryns ordförande och doktor i marknadskommunikation.

Stora PR-priset arrangeras av branschföreningen Svenska PR-företagen. Tävlingen är öppen för byråer, företag och organisationer. Inlämning av bidrag har pågått under hösten fram till den 23 december 2018. En förjury, bestående av branschkollegor från landets olika PR-byråer, liksom en studentjury med framtidens kommunikatörer, har bedömt samtliga inkomna bidrag och sållat fram tio finalister. Enligt Mats Georgson är även bedömningen i sig tänkvärd.

- Redan nu ser jag intressant nog att studenterna sätter genomgående lite generösare poäng på bidragen över lag. Mest tydligt är det i bedömningen av bidragens ”syfte och mål” respektive ”bakgrundsbeskrivning”, förklarar han.

De tio finalisterna kommer nu att bedömas av en namnkunnig finaljury, där ett av de viktigaste kriterierna i bedömningen är om och hur PR-bidragen har givit betydande och hållbara resultat för uppdragsgivaren.

Vinnarna av Stora PR-priset 2019, samt silver- och bronspristagarna tillkännages och belönas på Stora PR-prisets galakväll den 7 februari i Stockholm.

Finaljuryn för Stora PR-priset 2019:
Mats Georgson, doktor i marknadskommunikation (juryordförande)
Faduma Aden, modedesigner och entreprenör, Jemmila
Kristina Lindhe, vd/grundare Lexington
Micael Dahlén, författare, föreläsare, ”rockstjärneprofessor” i ekonomi
Michael Saliba, businessinfluencer, #LinkedinSalibaChallenge, författare och föreläsare
Paulina Modlitba, expert digital affärsutveckling
Åsa Ragnarsson, vd/grundare Far from standard, styrelseledamot Svenska PR-företagen

För mer information om Stora PR-priset 2019: www.svenskaprforetagen.se/storaprpriset

Kontakt:
Sandra Kastås, ordförande Svenska PR-företagen, 073-962 88 77, info@svenskaprforetagen.se

FINALISTER STORA PR-PRISET 2019 (alfabetisk ordning):

Coop Sverige: Old Milk
Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig. Ambitionen med Old Milk är att få konsumenter att börja använda sina sinnen istället för att förlita sig på bäst före-datumet. Doften ska hjälpa konsumenter att förstå skillnaden mellan drickbar och gammal mjölk och samtidigt sätta fokus på problematiken kring det stora matsvinn som hushållen idag står för. Resultaten är slående: 250 miljoner i förtjänad medieräckvidd, 213 nyhetsartiklar från 25 länder. Över 8 000 doftprover utskickade och utdelade under kampanjens första vecka. Doftprovsbeställningar från Sverige samt Tyskland, Frankrike, Nederländerna, USA, Indien, Australien och Kina 96% av de 213 artiklarna nämner att vi måste börja lukta, titta och smaka på maten innan vi slänger den, tillsammans med Coop och Old Milk.

EDitK: Årets Bok – Bonniers Bokklubbar
Bonniers Bokklubbar anlitade byrån för att få hjälp att nå ut med sitt erbjudande till en bredare och föryngrad målgrupp, bygga intern cred i branschen och skapa positiva associationer till konceptet bokklubb. Det fanns en stor utmaning i ett sjunkande medlemsantal hos klubben och en misskreditering inom branschen. Byrån skapade konceptet Årets Bok: ett bokpris där svenska folket bjuds in att rösta på sin favoritbok. Konceptet är unikt på marknaden, och genom ett långsiktigt och fokuserat PR-arbete har priset idag etablerats och erkänts i branschen, samt spridit kännedom om Bonniers Bokklubbars expertis och erbjudande. Det är en stor prestige i att vinna Årets Bok och priset har blivit en given del i bok- och förlagsbranschen.

IQ: Fotboll utan Fylla – IQ, STAD, AIK, Djurgården och Hammarby
I slutet av 2015 inledde IQ och STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) tillsammans med de tre allsvenska klubbarna AIK, Djurgården och Hammarby, satsningen Fotboll utan Fylla. Målet är att skapa en så positiv och trygg fotbollsupplevelse för så många som möjligt genom att minska andelen kraftigt berusade personer på fotbollsmatcher samt förändra attityden till alkohol i samband med fotboll. För att kunna förändra attityder och beteenden behövs fakta och därför inleddes satsningen med studier på arenorna och attitydundersökningar bland allmänheten. Exempel på utmaningar: Djupt etablerad kultur, låg insikt om problemets omfattning, motstånd att ”torrlägga arenorna”, många inblandade aktörer, strategi för arbetet inom Fotboll utan Fylla:  1. Ta reda på fakta och visa hur det verkligen ser ut 2. Ökat samarbete mellan inblandade parter i Fotboll utan Fylla 3. Vara tydliga med att det inte handlar om att torrlägga arenorna. Engagerade partners, utbildning, hårt arbete, uppmärksammade informationsinsatser och stor medial uppmärksamhet har bidragit till stora positiva förändringar. Uppföljningen från 2017 visade att:  Andelen kraftigt berusade personer på arenorna sjunkit med 40 procent. Andelen kraftigt berusade personer som nekats inträde har ökat med 154 procent. Andelen kraftigt berusade personer som nekats köpa alkohol inne på arenorna har ökat med 78 procent. Attityder och normer går att förändra!  Samarbete är otroligt viktigt.  Alla bidrar till förändringen. Samarbete, utbildning, policyarbete och kommunikation är framgångsfaktorerna i arbetet med Fotboll utan Fylla.

JmWGolin: Max första restaurang – Max Burgers
I år firar MAX 50 år på över hundra restauranger i Sverige, Norge, Danmark och Polen. Man är inte längre den lilla utmanaren, många vet inte ens att MAX är en svensk kedja. Och det är synd. För det lokala spelar roll när du väljer var du ska äta.  Så lagom till 50-årsdagen valde MAX att öppna sin första restaurang… igen. En hyllningskopia av den första burgargrillen byggdes upp på den exakta adressen där allting en gång började. Sen bjöd MAX in hela Gällivare på burgarfest.  Under kampanjperioden gick andelen som ser MAX som ett svenskt företag upp till toppnoteringen 77% i företagets brand tracking. Vi fick 46 pressklipp och en förtjänad räckvidd på 4 840 000.

King Street PR: Borta bra med hemma bäst – SJ
Tåg är det överlägset mest klimatsmarta sättet att resa. Hållbarhet är en tydlig del av SJs affärsidé och som ledande tågoperatör knyter bolaget ihop Sverige. Intresset för att resa med tåg har ökat kraftigt. 2017 blev ett rekordår för SJ med 30 miljoner resor, vilket motsvarar cirka 130 000 människor per dag. Miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet genomsyrar allt SJ gör. En stor del av kommunikationen syftar till att bevisa detta. Kampanjens syfte: påminna svenskarna om att alla vägar inte bär till Palma. Det finns mycket kvar att upptäcka i Sverige, resmål som ger minimal klimatpåverkan. Målsättningen: vara inspirerande och utan pekpinnar lyfta in ett hållbarhetsperspektiv i resande. Den centrala insikten i vår kampanj var att det går att hitta upplevelser utöver det vanliga utan att behöva flänga jorden runt. Många svenskar har fortfarande mycket kvar att upptäcka på hemmaplan. Stort arbete ägnades åt att identifiera 10 starka alternativ till internationella resmål. För att stärka vår tes att många har mycket kvar att upptäcka i Sverige genomförde vi en undersökning som gav oss svart på vitt att svenskarna faktiskt inte var särskilt duktiga på att utforska sitt eget land. Exempelvis har bara 2 av 10 svenskar provat svenskt vin och 1 av 10 provat svenska ostron. Kampanjen hade en bred spridning i traditionella medier, både i print och online. Totalt omnämndes kampanjen i omkring 50 förtjänade artiklar i rikstidningar, lokaltidningar, resetidningar, miljötidningar och tågtidningar. Kampanjen fick även ett cirka fem minuter långt förtjänat inslag i Nyhetsmorgon (TV4) där reseprofilen Lottie Knutsson valde att lyfta kampanjen. Enligt henne var reseguiden något hon aldrig sett tidigare. Enbart de förtjänade artiklarna i media utgör ett beräknat PR-värde på 5 685 353 kronor. Kampanjen fick även stor uppmärksamhet i sociala medier.

Prat PR: ”The Taste of Summer” – Mutti
Vårt mål var att skapa kommunikation som får målgruppen att förstå att Muttis tomater smakar lika solmoget under hela året och att Muttis tomater är godare än andra konserverade tomater. Tack vare vårt insiktsarbete förstod vi att köpbeslutet att köpa färska tomater är ett mer emotionellt än rationellt beslut. Känslan av färska tomater är viktigare än att man rationellt kan förstå att smaken av växthusodlade tomater t.ex. under vinterhalvåret inte är bra. Två bakgrundsfakta som var avgörande för arbetet var: 1. Få konsumenter har förståelse för fantastiska arbete som Muttis odlare gör under tomatskörden i Italien.  2. De delar av året då de färska tomaterna i svenska butiker är som tråkigast är också de värsta vädermässigt i Sverige med mörker och kyla. Strategiarbetet gjorde att vi landade i att vi valde att jobba med det övergripande konceptet ”The Taste of Summer”.  Vi valde att dela upp arbetet i två steg: 1. Livesända och skapa rörligt innehåll för sociala medier från tomatskörden i Italien. 2. Aktivera konceptet ”The Taste of Summer” genom ett event där vi iscensätter den varma och härliga italienska sommaren när vädret är som värst i Sverige. Det avgörande i kampanjen var att vi lyckades förmedla ”The Taste of Summer” genom att göra om Gåstorget till en italiensk piazza. Att på riktigt kunna få konsumenter att uppleva det somriga Italien mitt i kalla och mörka höstsverige kommunicerade Muttis rationella kvalitetsargument på ett emotionellt sätt som gick hem hos de som besökte oss och som tog del av content i andra kanaler. Vårt mål på att 700 personer skulle komma till eventet i Gamla Stan slogs med råge då vi räknade till att minst 7000 personer var där. Totalt hade vi ett räckviddsmål på 400 000 för eventet som vi mer än fyrdubblade och nådde hela 1 918 676.

Prat PR: Årets Smak – Arla Food Service
Vårt syfte var att bidra till att befästa och stärka Arlas position som en trendsättare för målgrupperna kockar och konditorer. Vår lösning var att lyfta trendspaningen till en helt ny nivå och för första gången någonsin (vad vi vet) samarbeta med inte bara kockar och konditorer utan även forskare i sensorik för att utifrån ett trendarbete bryta ner trendråvaror i praktiska och lättförståeliga smakpaletter. Med hjälp av dessa kan man som matkreatör lätt se vilka smaker som fungerar tillsammans och därifrån arbeta praktiskt. Under arbetets gång insåg vi även att många yrkesverksamma kockar och konditorer saknar en mer djupgående kunskap om hur smakupplevelser skapas på en rent fysisk nivå. Lanseringen skedde genom en pressfrukost på Årets Kock där vi förutom att presentera Årets Smak: Hetta även lät de närvarande journalisterna få genomföra smakexperiment ledda av Johan Swahn. På Åres Konditor två veckor senare ledde Cecilia en workshop kring hur man jobbar med den aningen ovanliga kombinationen sött och hett. Förutom de två eventen gjorde vi en klassisk pr-bearbetning under hösten. Hittills har vi från de initiala aktiveringarna nått en total räckvidd på över 2 300 000.

Rippler Communications: Frihetskapital – Länsförsäkringar
Trots Sveriges nöjdaste bankkunder känner många svenskar fortfarande inte till att Länsförsäkringar är en bank. En parallell utmaning i uppdraget var att många väljer bank efter erbjudanden och låg ränta, snarare än emotionella värden. Uppdraget var att förknippa Länsförsäkringar med bankverksamhet, samt få fler svenskar att välja bank både med plånboken och hjärtat. Det blev starten på Frihetskapital.se. Länsförsäkringars initiativ för att få fler svenskar att ha ett särskilt sparande för den egna känslan av frihet. Till skillnad från att spara för att konsumera (ex semester eller bostad) är ett frihetskapital något du sparar till för att i framtiden ha möjlighet att ta beslut som är bäst för dig utifrån den livssituation du befinner dig – med ditt sparande i ryggen! Exempelvis möjligheten att lämna en dålig arbetsgivare eller en dålig relation. Kampanjen nådde en räckvidd på 9 miljoner, för ett PR-värde på över 10 miljoner kronor. Men bäst av allt – genom att introducera ”jämställd rådgivning” har Länsförsäkringar hjälp fler svenskar att förstå vikten av att prata om den gemensamma ekonomin – hemma eller tillsammans med Länsförsäkringars bankrådgivare.

Södra tornet kommunikation: ”Rekryteringskampanj” ­­– Diskrimineringsombudsmannen
Varje dag, året om, diskrimineras personer på jobbet. Arbetsgivaren har makten att ändra detta, och sedan 1 januari 2017 ställer lagen tuffare krav. Många tror att det hjälper att skärpa lagen. Men vad hjälper det om ingen känner till det? Receptet heter kommunikation. Budskapet var knappast förstasidensstoff som får massorna att darra av upphetsning: Alla har rätt att behandlas lika på en arbetsplats. Det säger lagen. Och nu har den skärpts. Ska man vara noga så kom skärpningen för ett år sedan, och det är uppriktigt sagt ingen större skillnad.  Vi valde att fokusera på rekryteringstillfället – det är där diskrimineringen börjar. Men det finns också en positiv kraft: Om man är mer inkluderande så finns massor av duktiga människor där ute. I början av 2018 kunde vi se platsannonser med texter som ”Byggledare sökes. Helst ingen kvinna.” Det gick så långt att kampanjen faktiskt blev DO-anmäld... Vi var beredda på att det kunde hända så den historien gav DO bara än mer applåder.  20 000 arbetsgivare var målgruppen och innan fyra veckor hade vi fått 28 000 besökare på den landningssida vi byggt upp. Där fick arbetsgivaren hjälp, motivation och ett första steg till en relation med DO.

Welcome: Cirkus Bisarr – Liseberg
Under Halloween på Liseberg förvandlas nöjesparken till ett enda stort skräckområde. Inför 2018 ville Liseberg höja skräckupplevelsen ytterligare med en helt ny attraktion – Cirkus Bisarr.   Halloween på Liseberg har flera målgrupper. En är viktigare än de andra – ungdomar 13–24 år. Utifrån insikterna om att censur är skräckens bästa vän och att modern media lever på klick, bestämde vi oss för att skapa en PR-driven kampanj som skulle locka till tittande, spridning och publicering.  Vi bestämde oss för att producera en skräckfilm (som utgick från Cirkus Bisarrs story) och publicera den i målgruppens favoritmedia YouTube. Med mycket spänning, blod och hud skulle filmen få svårt att passera genom YouTubes censurfunktion och få känsliga tittare att vända sig mot innehållet. Filmen skulle stoppas. Om filmen stoppades skulle media vilja ta upp nyheten och Halloweensatsningen bli extra intressant för vår målgrupp. Liseberg skulle då få möjlighet att i media prata om andra nyheter och attraktioner som riktar sig till både barnfamiljer och unga vuxna. Med förhandsbesked om att filmen skulle stoppas i köpta kanaler närmade vi oss utvalda medieföretag. Nyhetsartiklar: 119 st  Räckvidd: 11 500 000 läsare  Annonsvärde: 2 900 000 kr PR-värde: 20 300 000 kr Parkbesökare: +128%  Ekonomisk omsättning: +138%

Huvudsponsor för Stora PR-priset 2019 är
:

Notified Logotype

Om Stora PR-priset:

Stora PR-priset instiftades 2010 av branschföreningen Svenska PR-företagen. Med Stora PR-priset bedömer och belönar vi PR-insatser som har en välgrundad strategi och har givit bra resultat. Priset är ett sätt att visa vad professionellt PR-arbete kan åstadkomma och samtidigt göra PR-konsulters arbete mer tydligt och lättförståeligt genom goda exempel.

Om Svenska PR-företagen:

Svenska PR-företagen är en branschförening med målsättning att förse företag som erbjuder PR-tjänster ett forum som underlättar nätverksbyggande, utbyte av erfarenheter och ny och viktig expertis. Föreningen arbetar för en öppen debatt om PR, dess arbetsmetoder och grundläggande etiska normer, och tror att en djupare allmän förståelse för PR bidrar till att stärka branschens legitimitet. Både i Sverige och utomlands betraktas medlemskap i föreningen som ett tecken på hög kvalitet. Alla som engagerar sig i föreningen jobbar ideellt.

www.svenskaprforetagen.se

Om Svenska PR-företagen

Svenska PR-företagen är en branschförening för ett trettiotal företag inom PR och kommunikation. Nya medlemmar, som vill bli en del av Sveriges kanske trevligaste kommunikationsnätverk, är alltid välkomna. Vi utvecklar branschen tillsammans i ett föränderligt medielandskap och har kul ihop på vägen.

Sandra Kastås
Ordförande Svenska PR-företagen