2024-02-13 07:47Pressmeddelande

Nu ska Sveriges bästa konferenskockar utses!

Bild och logotyp Copper Skillet

Svenska Möten står värd för Sverigefinalen av Copper Skillet – en global tävling för kockar som jobbar på mötesplatser och konferensanläggningar. Den svenska tävlingen genomförs den 11 mars på Sergel HUB.

Kockar från konferensanläggningar i hela landet gör upp om vinsten i den prestigefulla tävlingen. Vinnaren, som utses av en namnkunnig jury bestående av Pontus Wellén, Siri Barje och Victor Magdeburg, kommer att gå vidare till den europeiska finalen.

De tävlande ställs inför uppgiften att tillaga en huvudrätt, som ska vara lämplig för servering på en konferensanläggning. Respektive kock kommer bli tilldelad två gasolkök samt redskap för tillagning/beredning. Deltagarna har tillgång till ett skafferi samt en hemlig råvarukorg. Den hemliga råvarukorgen avslöjas 15 minuter innan tävlingens start. Därefter har kockarna 30 minuter på sig att tillaga en huvudrätt baserad på råvarorna från den hemliga korgen och skafferiet. Rätten måste innehålla minst två råvaror från den hemliga råvarukorgen.

Kriterierna som bedöms av juryn omfattar hur väl tävlingsuppgiften är utförd, presentationen, hantverket, textur, balans mellan smakkombinationerna, arbetsstationens hygienstandard samt matsvinn. Varje minuts försening av presentationen för juryn medför poängavdrag.

Jens Dolk, en av landets mest spännande krögarprofiler och en av grundarna till restauranggruppen K-märkt, kommer vara konferencier för tävlingen och även leda ett panelsamtal där ämnen såsom matsvinn, köksekonomi, anatomiskt ansvar (vilket innebär att ta tillvara på hela råvaran) och att laga mat i säsong kommer att beröras.

16 kockar från följande konferensanläggningar gör upp om den åtråvärda titeln:
Riddersviks Herrgård, Sånga Hotell & Konferens, Falkenberg Strandbad, Vår Gård Saltsjöbaden, World Trade Center Stockholm, Fagerudd Konferens, Gullmarsstrand Hotell och Konferens, Skogshem & Wijk, Runö Möten & Events, Färna Herrgård, Hesselby Slott, Vildmarkshotellet, Näsby Slott, Klara Stockholm och Såstaholm Hotell & Konferens.

Genom tävlingen vill vi uppmärksamma och hylla kockar och konferensanläggningar för deras bidrag till framgångsrika möten och utsökta matupplevelsersäger Michael Schüller, vd Svenska Möten.

I samband med tävlingen genomför Svenska Möten, tillsammans med Nores, också en eftermiddag full med inspiration, kunskap och nätverkande. På scen blir det ett inspirationspass på temat hållbar mat och representanter från mat- och dryckesbranschen kommer finnas på plats för en minimässa där de presenterar utbud och nyheter.

Läs mer om Sverigefinalen av Copper Skillet här.

Om Svenska Möten

Svenska Möten är experter på möten och hjälper företag och organisationer att utvecklas genom att ta vara på kraften i det personliga mötet. Svenska Möten grundades 1981 och ägs gemensamt av över 140 mötesanläggningar runt om i Sverige. Samtliga anläggningar är certifierade utifrån höga kvalitetskrav och miljömärkta enligt Svanen eller Green Key. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem.

Maria Skarve
Marknads- och Kommunikationschef