2021-02-10 14:30Pressmeddelande

Svenska Kennelklubben ställs till svars i Kalla fakta

Pekka Olson och Ulf Uddman intervjuas i TV4-programmet Kalla faktaPekka Olson och Ulf Uddman intervjuas i TV4-programmet Kalla fakta

Svenska Kennelklubben, SKK, blev i slutet av 2020 kontaktad av programmet Kalla fakta från TV4 som ville göra ett program om ”kulturen inom SKK”. SKKs ordförande Pekka Olson och SKKs vd Ulf Uddman intervjuades vid två tillfällen under cirka fem timmar. Programmen sänds i två omgångar den 15 och 22 februari.

Kalla faktas programidé är att granska och ifrågasätta olika myndigheter, organisationer eller företag och ge personer som anser sig blivit felbehandlade en röst och att få detta belyst. Efter att Pekka Olsson och Ulf Uddman har läst de citat som kommer att visas kan de konstatera att redaktionen valt att klippa hårt i materialet och att de till exempel inte har redovisat skälen till att vi har de regelverk som varit uppe för kritik.

Bakgrundsfallen

Flera av de kritiserade händelserna avser överträdelser som en medlem gjort mot en viss regel och de konsekvenser detta har inneburit när ärenden prövats och beslut fattats av SKKs Disciplinnämnd, DN. SKKs regelverk säger att beslut om uteslutning eller inte endast kan fattas av DN.

DN är utsedd av SKKs Kennelfullmäktige och har en självständig roll i förhållande till SKKs styrelse. I och med att nämnden har denna roll har Pekka Olson och Ulf Uddman valt att inte kommentera enskilda beslut. De har istället beskrivet skälen till att SKK har just de regler som Kalla fakta tar upp i sin granskning.

Här beskrivs bakgrunden till de fall som Kalla fakta tagit upp med SKK.

Regler för olika hälsokrav på föräldradjur som används i avel

För ett stort antal raser finns det för avelshundar specifikt angivna hälsokrav som ska visa att hunden är frisk och därmed minskar risken för att avkommor blir sjuka.

Uppfödare som medvetet eller vid upprepade tillfällen bryter mot regelverk som gäller avelshundars hälsokrav kan av DN tilldelas ett tidsbegränsat registreringsförbud. Detta innebär att uppfödaren under denna tid inte får para en hund som medlemmen äger. Det innebär även att överlåtelser av ägarskapet av hunden till annan person som är av skenmässig karaktär inte är tillåten. Om en medlem ändå väljer att bedriva avel under tid som registreringsförbud gäller innebär det som regel att medlemmen av DN blir utesluten ur SKK. Flertalet av SKKs regler inom avel och uppfödning är likalydande med de som regleras i djurskyddslagen och Jordbruksverkets föreskrifter.

Kennelkonsulenter

SKK har en egenkontroll med hjälp av drygt 100 kennelkonsulenter som besöker SKKs uppfödare. Skälet till detta är att hjälpa uppfödare att göra rätt och att hundarna i kenneln ska ha en god djurvälfärd. Blivande valpköpare ska känna sig trygga med att vända sig till en SKK-ansluten uppfödare. Uppfödaren ska följa SKKs regelverk såväl vad gäller krav på avelshundarna som på de köprättsliga kraven. Som medlem kan man inte upprepade gånger neka en kennelkonsulent tillträde. Kennelkonsulenterna samarbetar med länsstyrelserna som har det officiella uppdraget att kontrollera att djurskyddet efterlevs hos landets hundägare.

God ton och uppförande

Inom SKK vill vi att det ska vara roligt, inspirerande och inkluderande att vara medlem i organisationen. För det finns det både en grundregel om god sportmanship som förbud mot att otillbörligt kritisera funktionärer. Det är av yttersta vikt att medlemmar vill ta på sig förtroendeuppdrag i klubbarna utan att bli kritiserade på sociala medier. I vårt dagliga liv finns motsvarande regler mot ärekränkning, förtal och fusk med mera.

Neka medlemskap

SKKs klubbar har som huvudregel att alla som vill bli medlemmar kan bli det. Det finns dock en möjlighet att besluta att en person som önskar bli medlem inte får bli det. Skäl till detta kan vara att personen enligt klubben riktat kritik mot klubbens verksamhet på ett otillbörligt sätt. Medlemmen kan till exempel aktivt motarbeta styrelsen och dess arbete.

Engagerade i många förtroendeuppdrag

Kritik riktas också mot att Pekka Olson och Ulf Uddman har många förtroendeuppdrag inom hundsporten. I deras egenskap av ordförande och vd så företräder de SKK i olika nationella som internationella organ, till exempel inom Nordisk Kennel Union eller i det internationella förbundet – FCI.

Med anledning av att Ulf Uddman har varit vd i SKK under lång tid har han byggt upp ett förtroende- och kunskapskapital. Det innebär att han ombetts att medverka i till exempel olika statliga utredningar, referensorgan för olika myndigheter med mera. Det har varit betydelsefullt för både organisationen och hunden i samhället. När Ulf nu går i pension kommer hans olika uppdrag att ersättas med SKKs blivande vd eller annan person som styrelsen utser.

Varför finns det regler i SKK?

I både små och stora organisationer finns det regler att följa. I SKK ska reglerna vara både hund och människa till nytta. Bryter man mot reglerna kan det bli konsekvenser.

Fakta

SKK är en organisation med ca 1 100 anslutna klubbar som valt att följa SKKs regler. Klubbarna är egna juridiska organisationer. Totalt har SKK ca 280 000 medlemmar

SKKs Disciplinnämnd, DN, är en självständig nämnd i Svenska Kennelklubben som väljs vart annat år på SKKs Kennelfullmäktige, KF. Nämnden består av 8 personer, 5 med juridisk kompetens samt två veterinärer och en lekman.

Varje år behandlas i genomsnitt 127 ärenden, av dessa blir ca 18 personer uteslutna ur SKK. (2017-2020). Det motsvarar 0,06 promille av medlemmarna. Läs mer om Disciplinnämnden.

Kennelfullmäktige, KF, är SKKs högsta beslutande organ och består av valda representanter från både läns- och specialklubbar. KF möts vart annat år. Läs mer om Kennelfullmäktige

SKKs Grundregel 1:2 - att handla och uppträda på sådant sätt att det inte skadar eller motverkar SKK eller dess medlemsorganisationer och inte uttala sig nedsättande i tal eller skrift om en funktionär med uppdrag inom SKK. Läs mer om grundregel 1:2

Om Svenska Kennelklubben

Svenska Kennelklubben, SKK, är hundägarnas riksorganisation och grundades 1889 av greve A P Hamilton. SKK har omkring 280 000 medlemmar och över 1 000 klubbar inklusive ungdomsförbundet Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben, som är vår största utbildningsorganisation. Årligen nyregistreras drygt 50 000 hundar inom SKK. Omkring 70 procent av den svenska hundpopulationen är registrerad i SKK. SKK är en av Sveriges största fritidsorganisationer som arbetar för hundens plats i samhället genom att informera om glädjen och nyttan med hund.

Hans Rosenberg
Presstalesperson