2023-01-02 07:30Pressmeddelande

SKK fortsätter registrera katter i DjurID efter lagändring

DescriptionDescription

Svenska Kennelklubben fortsätter att registrera katter i sitt frivilliga register DjurID även efter lagändringen vid årsskiftet. Polis och allmänhet kommer fortsatt att kunna söka ägare till upphittade katter dygnet runt, årets alla dagar.

- En registrering i DjurID innebär en extra trygghet för kattägaren. Tack vare vår jourtelefon går det att få kontakt med kattägaren dygnet runt, även i de fall då ägaren inte vill ha sina personuppgifter publicerade på nätet, säger Janina Pfalzer, kommunikatör med pressansvar vid Svenska Kennelklubben.

Eftersom DjurID är medlem i Europetnet är id-numret även sökbart i Europetnets europeiska register, om katten kommer bort under en utlandsresa.

Hittills har kattregistren skötts av ideella organisationer, som Svenska Kennelklubben och Sveriges Kattklubbars Riksförbund, och registrering har varit frivillig. Från den 1 januari 2023 blir det dock obligatoriskt att id-märka och registrera katter hos Jordbruksverket. Lagändringen omfattar alla katter som är födda efter den 1 januari 2008, oavsett om de är inne- eller utekatter.

Det finns idag uppskattningsvis omkring 1,5 miljoner katter i Sverige. Av dessa är över 600 000 registrerade i SKKs tjänst DjurID och därmed sökbara för polis, veterinärer, djurhem och privatpersoner. Polisen kan se ägaruppgifter direkt även i de fall där ägaren valt att inte ha dessa synliga för allmänheten. Övriga kan använda jourtelefonnumret.

För varje katt som registreras i DjurID skänker SKK 10 kronor till Djurhemsförbundet, vars medlemmar bland annat tar hand om bortsprungna och hemlösa katter.

För hundar trädde lagen om id-märkning och registrering i Jordbruksverket i kraft den 1 januari 2001. Redan fyra år tidigare hade krav på id-märkning av valpar - innan de lämnar uppfödaren - införts i SKKs grundregler.

Om Svenska Kennelklubben

Svenska Kennelklubben, SKK, är hundägarnas riksorganisation och grundades 1889 av greve A P Hamilton. SKK har omkring 280 000 medlemmar och över 1 000 klubbar inklusive ungdomsförbundet Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben, som är vår största utbildningsorganisation. Årligen nyregistreras cirka 60 000 hundar inom SKK. Omkring 70 procent av den svenska hundpopulationen är registrerad i SKK. SKK är en av Sveriges största fritidsorganisationer som arbetar för hundens plats i samhället genom att informera om glädjen och nyttan med hund.

Janina Pfalzer
Extern kommunikation