2021-05-06 11:00Pressmeddelande

Reaktioner på artikel om import av gatuhundar

Artikeln om gauthundar i Hundsport 3–2021 väckte mycket reaktioner hos läsarnaArtikeln om gauthundar i Hundsport 3–2021 väckte mycket reaktioner hos läsarna

Svenska Kennelklubben, SKK, har fått många både positiva och negativa reaktioner efter artikeln om gatuhundar i Hundsport nr 3/2021. Artikeln handlar om riskerna med import av gatuhundar och varför det inte går att lita på denna verksamhet.

SKK har valt att publicera artikeln som en varning för den ökade införseln av hundar från oseriösa organisationer och andra aktörer runt om i Europa. Likaså att antalet smuggelhundar har ökat oroväckande det senaste året. En orsak till det kan vara att efterfrågan på valpar i både Sverige och övriga Norden är långt mycket större än tillgången. Det finns också snabba och stora pengar att tjäna på dessa stackars hundar. SKK ser dessa smuggel- och gatuhundar som en stor djurskyddsfråga då det rör sig om hundar som föds upp och transporteras under vidriga förhållanden.

Det finns säkert en och annan organisation som följer regelverket men det är inte SKKs uppgift att marknadsföra dessa. De hundägare som är nöjda med sitt inköp önskar vi fortsatt lycka till, din hund är lika mycket värd som andra hundar. Alla hundar får bara inte samma förutsättningar här i livet. En hunds lidanden är därför ett lidande för mycket!

I artikeln kommer olika myndigheter till tals som dagligen kommer i kontakt med dessa hundar. Det är Tullverket, gränspoliserna, länsstyrelsen, länsveterinärerna och andra djurskyddssansvariga. Vi har ingen anledning att tvivla på deras beskrivningar om hundar som mår fruktansvärt dåligt på sin långa färd mot en tänkbar köpare i Sverige. De ser stressade hundar, sjuka hundar, gamla som unga. Tikar som utnyttjats i avel från sin ungdom och valpar som ryckts från sina mammor i allt för tidig ålder. De vittnar även om förfalskade intyg, vaccinationer och chipmärkningar.

Inte sällan kontaktas SKK av personer som köpt en gatuhund och som vill varna andra för att göra samma misstag. Hundar som inte mår bra och som inte kan anpassas till en vanlig vardag, trots kärleksfulla hundägare.

Vill man hjälpa dessa gatuhundar rekommenderar vi att man gör det på den plats där de växer upp. Man kan stödja de föreningar som på nära håll arbetar med gatuhundar. Ju längre bort dessa hundar kommer ifrån, desto större risk att de tar med sig nya sjukdomar när de kommer till Sverige. Både veterinärer och myndigheter varnar för detta, inte minst för rabies, som kan döda människor. Vill man göra en god gärning på hemmaplan rekommenderar SKK att man anmäler sitt intresse för en omplaceringshund hos Svenska Hundskyddsföreningen, Hundstallet.

Skriv under uppropet mot hundsmuggling och massimport! Genom att skriva under uppropet kan du bidra till politiska åtgärder mot hundsmuggling och kriminell verksamhet!

Artikeln finns i sin helhet att läsa i vårt nyhetsrum.

Om Svenska Kennelklubben

Svenska Kennelklubben, SKK, är hundägarnas riksorganisation och grundades 1889 av greve A P Hamilton. SKK har omkring 280 000 medlemmar och över 1 000 klubbar inklusive ungdomsförbundet Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben, som är vår största utbildningsorganisation. Årligen nyregistreras drygt 50 000 hundar inom SKK. Omkring 70 procent av den svenska hundpopulationen är registrerad i SKK. SKK är en av Sveriges största fritidsorganisationer som arbetar för hundens plats i samhället genom att informera om glädjen och nyttan med hund.

Hans Rosenberg
Presstalesperson