2022-06-15 05:55Pressmeddelande

Pandemin får tillväxten i husdjursbranschen att explodera

Sex hundraser sittande i gräsetFoto: Måns Engelbrektsson

Pandemin får tillväxten i husdjursbranschen att explodera

Marknaden för hund- och kattrelaterade varor och tjänster växer så det knakar och omsättningen har nästan tredubblats på tio år. En ökad efterfrågan på djursjukvård, på tjänster som päls- och kloklippning samt expanderande försäljning av djurtillbehör, får tillväxten att stiga brant i pandemins spår.

Förra året köpte svenska hund-, katt- och smådjursägare varor och tjänster till sina husdjur för drygt 27 miljarder kronor, visar en rapport från Djurbranschens Yrkesnämnd, DYN. Det motsvarar en ökning med 170 procent jämfört med 2011, då den totala försäljningen beräknades till 10 miljarder kronor. Den största ökningen har skett de senaste åren, i samband med att många svenskar blivit med husdjur under pandemin.

-Det är självfallet positivt att ökningen i antalet husdjur även resulterar i en motsvarande expansion inom husdjursrelaterade varor och tjänster. Det visar hur viktigt det är för oss att våra husdjur har det bra. Samtidigt ger den här utvecklingen människor som brinner för att arbeta till exempel med hundar, utökade möjligheter att hitta sin specifika nisch, säger Kees de Jong, VD för Svenska Kennelklubben, som är ett av DYNs medlemsföretag.

Husdjursbranschen i siffror 2011-2022

DYN företräder bland annat branscher som zoofackhandeln, djursjukvården, försäkringsbolag, djurskydd, djurparker och ideella organisationer. I den sistnämnda gruppen ingår Svenska Kennelklubben. Rapporten är den tredje i ordningen och baseras på insamlade data och branschrapporter.

Medan många branscher har gått starkt under pandemin, har dock hund- och kattpensionat haft det tufft till följd av minskat resande. Minskad turism har också lett till att antalet djurparker har minskat ned till 44. I 2016-års undersökning var antalet 55. För att överleva har många småföretag, med framgång, utökat sin verksamhet med näthandel. I zoo-branschen har antalet anställda fördubblats sedan 2016 och omsättningen har ökat med 250 procent.

Ungefär en tredjedel av hushållen i Sverige har ett sällskapsdjur, enligt en Novus-undersökning från februari 2021. I cirka 20 procent av hemmen fanns då katter medan ungefär 15 procent av hushållen hade hund.

Om Svenska Kennelklubben

Svenska Kennelklubben, SKK, är hundägarnas riksorganisation och grundades 1889 av greve A P Hamilton. SKK har omkring 280 000 medlemmar och över 1 000 klubbar inklusive ungdomsförbundet Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben, som är vår största utbildningsorganisation. Årligen nyregistreras drygt 50 000 hundar inom SKK. Omkring 70 procent av den svenska hundpopulationen är registrerad i SKK. SKK är en av Sveriges största fritidsorganisationer som arbetar för hundens plats i samhället genom att informera om glädjen och nyttan med hund.

Janina Pfalzer
Extern kommunikation