2021-11-30 12:30Pressmeddelande

Moss är Årets narkotikasökhund

Årets narkotikasökhund Moss tillsammans med sin förare Chritoffer Carlsson. Foto: Lina KronholmÅrets narkotikasökhund Moss tillsammans med sin förare Chritoffer Carlsson. Foto: Lina Kronholm

Moss, en 5-årig springer spaniel bördig från Irland, är Årets narkotikasökhund 2021. Tillsammans med sin förare Christoffer Carlsson söker han igenom brev och paket i Malmöregionen på jakt efter narkotika.

Moss har arbetat tillsammans med sin förare Christoffer Carlsson i tre år och på kort tid blivit ett effektivt ekipage i tullens jakt på narkotika. Under mätperioden 31 augusti 2020 till 1 september 2021 medverkade de till hela 213 beslag till en sammanlagd samhällsnytta av 102 560 445 kronor.

Moss är Christoffer första tjänstehund och faktiskt hans första hund överhuvudtaget.

– Jag blev intresserad av hundförarjobbet efter att ha inspirerats av mina kollegors arbete, berättar Christoffer.

Moss arbetar framför allt med det som Tullverket kallar post och kurir, vilket innebär att han tillsammans med Christoffer tillbringar den mesta tiden hos de numera många olika företag som hanterar allt från brev till paket. Vid behov hjälper de även till vid husrannsakningar och vid gränskontroller.

Christoffer beskriver Moss som helt orädd, vilket är värdefullt då miljöerna ofta är stökiga med många olika underlag och mycket ljud och rörelse.

– Moss är också lätt att läsa av och han har väldigt lätt att slappna av efter ett lyckat sök, vilket är en bra egenskap.

De beslag som Christoffer tycker är roligast att göra är de med små mängder narkotika och som är välpaketerade och därmed svåra att upptäcka. Ett minnesvärt beslag gjordes då Moss hoppade upp på en hylla med paket och sträckte sig upp mot hyllan ovanför och markerade.

– Jag trodde inte riktigt på det då det bara var små paket där uppe men i ett av dem hittade vi bland annat en förpackning som såg ut att innehålla en proteinbar men som istället innehöll en vacuumförpackad haschkaka, berättar Christoffer.

Prisutdelning på MyDog i Göteborg

I vanliga fall får Årets narkotikasökhund ta emot sitt pris på Stockholm Hundmässa. Men eftersom den ställts in på grund av pandemin kommer Moss och Christoffer att få ta emot sitt pris på MyDog 6–9 januari 2022 på Svenska Mässan i Göteborg. Prisutdelningen sker tillsammans med Årets polishund, Årets sociala tjänstehund och Årets bragdhund. Föraren till Årets narkotikasökhund får ett resestipendium och hunden får en stor fin rosett, ett smaskigt ben, ett vackert diplom och sex månaders hundfoder från Royal Canin samt en skön bädd från Bia Bädden.

Juryns motivering

Juryn bestod av Charlotte Svensson, Tullverket, Kees de Jong, Svenska Kennelklubben, Gertie Stenkula, Svenska Inner Wheel samt Felle Fernholm, Lions Club International. De motiverade sitt val såhär:

Sökhunden Moss och hundföraren Christoffer Carlsson arbetar i post- och fraktflödet i södra Sverige. Där söker ekipaget i de väldiga flöden av brev och paket som skickas från världens alla hörn.

Moss gör många beslag, i snitt mer än ett per arbetspass. En av Moss främsta styrkor är att han skickligt växlar mellan stora och små doftbilder. Han hittar, förutom de stora doftbilderna, även substanser som är oerhört svårfångade med små doftbilder.

Moss är en miljöstark hund som arbetar i en svår arbetsmiljö. Han är orädd och jobbar obehindrat och fokuserat på olika underlag som plåt, betong och gummi och bland höga ljud och mycket rörelser. Han söker oförskräckt och säkert bland brev och paket på posthallens löpande band.

Moss har stor arbetsglädje och arbetar passionerat. Samtidigt har han en utmärkt förmåga att koppla av när han ges möjlighet. Han laddar då batterierna och vilar effektivt för att kunna slå på nosen och sätta igång att arbeta när hundföraren säger till.

För frågor kring prisutdelningen, kontakta SKKs presstalesperson på 08-795 30 18,  0705-838332

För frågor kring Tullverkets arbete, kontakta Tullverkets pronesstjänst på 0771-450 590.

Om Svenska Kennelklubben

Svenska Kennelklubben, SKK, är hundägarnas riksorganisation och grundades 1889 av greve A P Hamilton. SKK har omkring 280 000 medlemmar och över 1 000 klubbar inklusive ungdomsförbundet Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben, som är vår största utbildningsorganisation. Årligen nyregistreras drygt 50 000 hundar inom SKK. Omkring 70 procent av den svenska hundpopulationen är registrerad i SKK. SKK är en av Sveriges största fritidsorganisationer som arbetar för hundens plats i samhället genom att informera om glädjen och nyttan med hund.

Hans Rosenberg
Presstalesperson