2023-05-12 10:29Nyheter

SKK välkomnar översyn av skyddet mot hundrelaterade skador

Svenska Kennelklubbens ordförande Thomas Uneholt med Irish softcoated wheaten terriern Merida. Foto: Måns Engelbrektsson

Svenska Kennelklubben välkomnar regeringens uppdrag till Statskontoret att utvärdera myndighetsarbetet för att skydda hundar, hundägare och allmänheten från att utsättas för (andra) hundars attacker. Särskilt positivt är att regeringen lägger ansvaret för att attackerna sker hos ägarna till de bitande hundarna, i stället för att skuldbelägga hunden eller rent av en hel hundras. Det är i linje med SKKs ståndpunkt.

Regeringen ger Statskontoret i uppgift att analysera om länsstyrelserna och Polismyndigheten har de rätta förutsättningarna för sitt arbete, om uppgiftsfördelningen mellan dem fungerar, om de har rätt befogenheter, om de kan arbeta effektivt och om lagstiftningen som styr arbetet fungerar bra. Vid behov kan Statskontoret lämna förslag på åtgärder. Uppdraget ska redovisas senast den 28 februari 2024.

- Skötsamma hundägare ska inte behöva vara oroliga för att deras hundar ska bli attackerade av hundar som ägarna inte har kontroll över. Det skötsamma hundsverige ska heller inte behöva bära hundhuvudet för de ägare som inte tar ansvar för sina hundar, därför är vi väldigt glada att regeringen lägger ansvaret där det hör hemma, på hundägare som inte sköter sig, säger Svenska Kennelklubbens ordförande Thomas Uneholt.

SKK vill samtidigt påpeka att det är relativt vanligt att hundar i koppel gör utfall mot andra hundar när de tycker att den andra hunden kommer för nära och att detta inte behöver vara ett tecken på aggressivitet utan kan ha andra bakomliggande orsaker. SKKs uttalande gäller hundar som visat aggressiva tendenser mot andra hundar och/eller människor och där ägarna låter dem hamna i situationer där de kan göra skada.

Om Svenska Kennelklubben

Svenska Kennelklubben, SKK, är hundägarnas riksorganisation och grundades 1889 av greve A P Hamilton. SKK har omkring 280 000 medlemmar och över 1 000 klubbar inklusive ungdomsförbundet Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben, som är vår största utbildningsorganisation. Årligen nyregistreras cirka 60 000 hundar inom SKK. Omkring 70 procent av den svenska hundpopulationen är registrerad i SKK. SKK är en av Sveriges största fritidsorganisationer som arbetar för hundens plats i samhället genom att informera om glädjen och nyttan med hund.

Janina Pfalzer
Extern kommunikation