2024-09-05 09:23Pressmeddelande

Tobias Janson nominerad till Nordic Documentary Producer Award

Tobias Janson. Foto: Pelle T Nilsson/Swedish Press AgencyTobias Janson. Foto: Pelle T Nilsson/Swedish Press Agency

Producenten Tobias Janson har blivit nominerad till Nordic Documentary Producer Award som delas ut på Nordisk Panorama i Malmö den 24 september. Han är nyss hemkommen från Venedigs filmfestival där den uppmärksammade dokumentären Israel-Palestina på svensk tv 1958-1989 i regi av Göran Hugo Olsson visats. Tobias Janson har producerat filmen som är uttagen i Official selection och filmens  världspremiär ägde rum i fredags. Förutom Venedig har filmer som Tobias Janson producerat tävlat på Berlins, Sundance, Rotterdams och Londons filmfestivaler och på två av världens främsta dokumentärfilmsfestivaler: IDFA i Amsterdam och CPH:DOX i Köpenhamn.

Nordic Documentary Producer Award delas ut till en producent vars ledarskap, mod och vilja att ta risker har hjälpt till att säkerställa utvecklingen av nya talanger och utvecklat dokumentären som konstform.

Det är nordiska filmregissörsföreningar som har nominerat producenterna och den som vinner får 10 000 €.

– Det är så kul att bli nominerad till det nordiska priset för dokumentärfilmsproducenter. Att det är Sveriges Filmregissörer som nominerar gör det extra speciellt. Vi håller en internationellt hög nivå på dokumentärfilmsproduktionen här i Norden, så att bli hedrad på det här sättet tillsammans med riktiga äss från de övriga nordiska länderna är fantastiskt, säger Tobias Janson.

Motiveringen från nomineringsjuryn på Nordiskt Panorama lyder så här:

“Tobias Janson is a visionary producer who has reshaped and defined Swedish documentary films with courage. His trust in the director’s unique voice has contributed to a series of visionary and ground-breaking documentaries, including Belleville Baby, At Night I Fly and The Black Power Mixtape 1967-1975. His productions have impacted the next generation of filmmakers, audiences and the Nordic film landscape. Tobias’s ability to identify and nurture unique stories has resonated globally, and he has contributed substantially to bringing Swedish documentary films to international arenas.”

Förutom producent är Tobias Janson även vd på Story sedan februari 2009. Innan Story arbetade han som filmlärare på Biskops-Arnö, frilansande klippare och producent i bolaget Skogen Produktion som han startade tillsammans med Marius Dybwad Brandrud och Markus Öhrn efter studier på Stockholms universitet (fil.kand i filmvetenskap och idéhistoria). Under 1998-99 var har assistent åt den legendariska dokumentärfilmaren Eric M Nilsson. Förutom Göran Hugo Olsson har Tobias Jansson samarbetat med Mia Engberg i flera filmer.

Förutom ovan nämnda titlar har även Tobias Janson producerat Som vi har älskat (tillsammans med Melissa Lindgren), invigningsfilmen på årets Tempo dokumentärfestival, Hypermoon (2023), Den sommaren (2018), She’s Wild Again Tonight (2015) Concerning Violence/Om våld (2014) och Belleville Baby (2013).

Hela Tobias Janson filmografi hittar du här. Tobias Janson - SFdb (svenskfilmdatabas.se)

Nordisk Panorama pågår mellan 19-24 september. Mer information om festivalen hittar du här: Nordisk Panorama 2024 – Panora

Om Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet är en samlande röst för filmen i Sverige och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. Vi bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet, verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödjer produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt. Genom en mångfald av berättelser skapas samtal och insikter som stärker individen och vår demokrati. Tillsammans möjliggör vi för fler att skapa, uppleva och berikas av film.

Jan Göransson
Presschef